Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Almega: Fler nedskärningar att vänta

Publicerad: 20 Augusti 2009, 03:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Endast 8 procent av reklamföretagen nyanställer de kommande månaderna.


Djupare produktionsnedgång i reklambranschen kommer att leda till fler uppsägningar.

Det spår Almegas tjänsteindikator. Inte förrän slutet av året ser de en vändning på arbetsmarknaden.

Almegas tjänsteindikator pekar på att produktionsnedgången blir djupare för reklambranschen än vid tidigare konjunkturnedgångar på 1990- och 2000-talet.

Under första halvåret i år var de drygt 20 procent lägre än motsvarande period förra året – 2001 och 2002 var nedgången ”endast”5 procent, skriver Almega.

I sin rapport skriver de att finanskrisen kan vara orsaken till att företag ser över kostnader som reklam och marknadsföring. Det gör att reklamföretagens försäljningspriser pressas och att lönsamheten försämras.

Under tredje kvartalet spår därför Almega att det blir fortsatta personalneddragningar. Endast 8 procent av reklamföretagen planerar att nyanställa.

Men redan i slutet av året kan en ändring vara på gång. Då räknar drygt 40 procent av reklamföretagen med en ökad efterfrågan för de kommande sex månaderna.

Almegas arbetsmarknadsindikator bygger på uppgifter från Konjunkturinstitutet och täcker 80 procent av de privata tjänsteföretagen.

Camilla Olsson

camilla@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.