Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Alla svenska vinster i D&AD

Det blev totalt 13 pennor för svenska byråer i reklamtävlingen D&AD.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 24 April 2015, 06:53
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:00

Ämnen i artikeln:

DDBForsman BodenforsD AD

I torsdags presenterades de första svenska vinsterna i den prestigefulla brittiska reklamtävlingen D&AD. Forsman & Bodenfors kampanj "805 million names" med Zlatan Ibrahimovic vann två pennor och Åkestam Holst vann en penna för sin kampanj "Blowing in the wind" för Apotek Hjärtat.

Nu har samtliga vinnare presenterats. Totalt blev det tolv utmärkelser för svenska byråer, men vilken valör pennorna har avslöjas först under prisutdelningen den 21 maj i London.

Flest priser får DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors, med tre pennor vardera. DDB prisas för "The rag bag" för Uniforms for the dedicated. Åkestam Holst vinner två priser.

Totalt ska 848 pennor delas ut under prisutdelningen i maj. Då meddelas också vilka byråer som får det allra finaste priset – en svart penna.

Förra året vann Forsman & Bodenfors en svart penna, som första svenska byrå någonsin, för "Live test series" för Volvo Trucks.

Här är alla svenska vinster  D&AD

Forsman & Bodenfors/ 805 million names/ United nations world food programme (3 pennor)

DDB Stockholm/ The rag bag/ Uniforms for the dedicated (3 pennor)

Åkestam Holst/ Blowing in the wind/ Apotek Hjärtat (2 penner)

Ingo/ The unwanted/ Situation Stockholm

ANR BBDO/ Living with lag/ Umeå energi

House of Radon/ The next black/ AEG

The studio/ Colourful/ Pia Ulin och Lotta Agaton

Ämnen i artikeln:

DDBForsman BodenforsD AD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.