Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Alla sa att det inte skulle gå"

Publicerad: 29 juni 2009, 09:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:18

Svenske regissören Adam Berg om sin film ”Carousel” – världens bästa reklamfilm.


Byrån Tribal DDB i Amsterdam och produktionsbolaget Stink Digital i London tog hjälp av regissören Adam Berg på Camp David när en ny film för Philips och produkten Philips Cinema 21:9 skulle tas fram.

Det resulterade i en hyllad film som förra veckan tog hem Grand Prix – det finaste priset – under reklamfestivalen Cannes Lions.

– Det känns bra och roligt. Men jag trodde inte ens att den kunde tävla i filmkategorin, eftersom den inte är gjord för tv, säger Adam Berg när Dagensmedia.se når honom i Brasilien, där han befinner sig på jobb.

Adam Berg berättar att han blev kontaktad av Stink Digital, som ville göra en ”long tracking shot” genom en actionscen, och frågade om han kunde hjälpa.

– De pratade om att de ville göra en biljakt, och jag hakade på. Stink hade varit med och jobbat på en gammal JC-film som jag gjorde för länge sedan, som hette ”Frozen moment” och där allt var fruset, säger han.

Nu ville de göra en ”frusen” scen igen. Adam Berg föreslog dock att de skulle göra ett rån som gått fel i stället för en biljakt.

– Biljakt blir inte så bra, när bilarna står stilla ser det mer ut som en stor parkeringsplats. Man behöver en massa människor som hoppar, flyger omkring, grejer som hänger och explosioner. Det är det som gör illusionen.

– De tyckte att min idé på ett rån lät bra, och frågade om jag kunde skriva ner allt till i morgon. Jag sa visst, och sedan skrev jag ner den här ganska enkla clown vs cop-historien. Vi tog clowner eftersom det är en så otroligt igenkänd symbol – alla vet att de är bad guys.

Hur mycket tid lades ner på att ta fram den här filmen?

– Det gick fort som fan. Från det att jag skrev ner det här halvsidesmanuset hade vi två veckor till inspelning. Jag gjorde ett storyboard som var ganska avancerat – alla sa ”det här kommer inte gå att göra”.

– Sen åkte vi till Prag och försökte hitta en inspelningsplats som skulle funka. Vi hittade till slut en skola som vi byggde om så att den såg ut som ett sjukhus. Sen tog vi storyboardet och gjorde exakt det – trots att alla hade sagt att det inte gick att göra. När allt var filmat tog det ungefär en månad att sy ihop allt.

När förstod du att det skulle bli riktigt riktigt bra?

– Det förstod jag nog på inspelningen – för 95 procent av filmen är filmad i kameran. Det fanns inga alternativa tagningar, vi gjorde allt till det funkade och klippte ihop direkt på plats. Man kunde se i princip hela filmen redan där. 

Vilka är de främsta orsakerna till att filmen vann ”Grand prix”, tror du?

– Den har en teknik som är svår att förstå hur den är gjord. Det är en ganska enkel illusion, men den ser väldigt analog ut. Den är väldigt lång och väldigt späckad med information, det är inte tråkigt någonstans. Dessutom är det en massa saker som du i princip aldrig ser i reklam – det är ganska våldsamt och engagerande.

– Sen har filmen ingen produkt med sig, den är sin egen grej och är gjord som reklam borde funka – dra uppmärksamhet till en produkt, i stället för att säga att produkten är bäst i hela världen. Det är modigt av Philips att inte visa upp produkten.

Enligt Adam Berg visar ”Carousel” vad interaktiv reklam kommer att handla om.

– Om du lyckas fånga folks intresse så finns det inga gränser. Möjligheterna är enorma. Den här filmen är gjord för några få marknader, men folk över hela världen har sett den. Det är ganska fascinerande.

Adam Berg säger avslutningsvis:

– Ett stort tack till alla inblandade, Stink, Redrum, Stillking, Michael Fakesch, Fredrik Bäckar, Jean-Clement Soret. Alla gjorde ett fantastiskt jobb och det hade inte gått utan dem.

Se ”Carousel” här.

Se hur filmen gjordes här.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.