Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Alicia Vikander busringer till "The Swedish number"

Kampanjen "The Swedish number" uppmärksammas ännu en gång internationellt.


Publicerad 2016-08-03 07:36
Uppdaterad 2016-08-03 07:48

Ämnen i artikeln:

Ingo

Dela artikeln:

Under årets Cannes Lions kammade kommunikationsbyrån Ingo hem hela 13 lejon, 1 titan och 1 grand prix för kampanjen "The Swedish number".

Kampanjen som lanserades av Svensk Turistförening går ut på att människor världen över kan ringa till en slumpmässigt utvald svensk som har valt att koppla upp sig på "The Swedish number".

Numret är nu stängt men skådespelaren och Oscar-vinnaren Alicia Vikander passade på att busringa till slumpmässigt utvalda svenskar när numret fortfarande var aktivt.

I Vanity Fairs klipp med Alicia Vikander frågar hon bland annat om svenskar själva handlar på Ikea, var hon kan hitta de bästa köttbullarna och om hon kan få träffa Alicia Vikander om hon reser till Sverige – det är trots allt ett litet land.

Julia Blomquist, planner på Ingo sa under Almedalen att kampanjen visar på en stor öppenhet.

– Det som är det speciella med den här kampanjen är att den visar på ultimat öppenhet och demokrati. Inget är censurerat. Det är ingen pr-byrå som berättar om Sverige utan det är svenska folket.

Kampanjen har även uppmärksammats av både Stefan Löfven och USAs president Barack Obama. Dagens Media har även tidigare berättat om att USA också lanserar sin verision av numret.

Totalt kom det in 187288 samtal från 186 olika länder under den tid numret var öppet.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.