Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Alecta går till Svensson

Publicerad: 25 juni 2009, 11:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Nya kommunikationsplattformen är klar. Resultatet syns efter sommaren.


Tjänstepensionsbolaget Alecta har letat ny reklambyrå sedan förra partnern Leo Burnett köptes av Saatchi & Saatchi för ett år sedan. Eftersom Saatchi & Saatchi då jobbade med Alecta-konkurrenten Swedbank (samarbetet är nu avslutat), valde Alecta att säga upp avtalet.

Efter en pitch med fem inbjudna byråer föll valet på Svensson Reklambyrå.

– Vi är glada och stolta över uppdraget. Alecta blir en av byråns större kunder, men hur stort uppdraget blir vet vi inte än, säger Svenssons vd Per Utterbäck.

Den nya kommunikationsplattformen har redan tagits fram. Det första resultatet av samarbetet kommer efter sommaren.

Alectas manér "Hos oss mår dina pengar bra", där personerna på sedlarna kommer till liv, har använts sedan Alecta började marknadsföra sig mot privatpersoner för drygt två år sedan.

– Jag vill inte säga om pengarna kommer att vara kvar i den nya kommunikationen, säger Per Utterbäck.

Vilka blir de viktigaste medierna?

– Alla kanaler omfattas. Alecta får svara på vilka medier som blir störst, men i våra kort finns både tv och print.

Dagensmedia.se har sökt Alectas marknadsavdelning.

Svensson Reklambyrå har även fått en ny styrelseordförande i Jan Gurander, cfo på MAN Diesel. Det är första gången Svensson har en extern ordförande.

– Med Jan som ordförande får vi ett rutinerat affärsmässigt bollplank och förhoppningsvis ett utökat nätverk. Det är en oerhört begåvad, erfaren och empatisk person som jag har stort förtroende för, säger Per Utterbäck.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.