Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Ålandsindex ger Grand Prix

CANNES LIONS 2017. RBK vinner den ädlaste valören i Cyber.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Juni 2017, 19:00
Uppdaterad: 21 Juni 2017, 04:57

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Bild 1/4  Fredrik Linder och Mathias Wikström, partners i RBK.

RBK belönas med ett Grand Prix för kampanjen ”Ålandsindex” för Ålandsbanken, som även Hill+Knowlton varit inblandad i.

”Ålandsindex” är i korthet ett index som räknar ut miljöpåverkan på kundernas konsumtion. I samband med att kunden får sin kreditkortsräkning varje månad få de också information om månadens koldioxidavtryck i både euro och gram. Sedan kan de välja att antingen donera pengar till miljöprojekt för att rädda Östersjön eller att förändra sin konsumtion.

– ”Ålandsindex” var ett case som växte under veckan, speciellt eftersom vi fick se så otroligt mycket datadrivna idéer. Men insikten att lilla Ålandsbanken är omringad av hela Östersjön, och med en idé som är på riktigt och samtidigt gör gott för planeten, gör att det här initiativet har potential att bli hur stort som helst, säger jurymedlemmen Magnus Ivansson, till vardags cd på Perfect Fools.

– Det kändes väldigt bra att ge kampanjen ett Grand Prix – särskilt med tanke på att det är ett bidrag som verkligen hör hemma i Cyber och som vi tycker definierar kategorin.

Åkestam Holst som inför prisutdelningen hade tre nomineringar för ”Ikea Retail Therapy” får full pott och vinner tre brons.

– Det var också en omtyckt kampanj som får tre brons i en väldigt svår och tuff kategori. Den växte när juryn förstod hur ikoniska Ikeas produktnamn är i Sverige. Den kunskapen var inte helt självklar för alla. Den enda kritiken var att vissa inte riktigt kunde se och förstå humorn i den. Så det var nog därför den stannade på brons.

Även det halvsvenska bidraget "The Enter Sandbox VR Experience", av norska Pol och Mediamonks för Audi, belönas. Kampanjen tar hem ett guld och två silver.

Johan Anstérus, VR-producent på Mediamonks:

– Det känns ganska overkligt. Det är första gången jag är i Cannes någonsin och det är det första stora projektet med Mediamonks. Att då vinna guld är ofattbart, säger han till Dagens Media.

Kampanjen vann tidigare i år en gul penna i D&AD.

– Då kände vi att vi hade något på gång.

Hur kom sig samarbetet med norska Pol?

– Via kontakter med en gammal granne från Linköping fick de höra att jag jobbade med VR i Stockholm. Då blev vi inbjudna att pitcha. Det var så klart lite av en slump, men just nu är vi de enda i Norden som kan leverera en sådan här lösning.

Totalt delas 110 lejon ut i Cyber.

Alla svenska vinnare i Cyber

GRAND PRIX

“Åland Index”/ Ålandsbanken/ RBK (Hill & Knowlton)

BRONS

”Ikea Retail Therapy”/ Ikea/ Åkestam Holst (MEC) (3 brons)

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.