Gå direkt till textinnehållet

Åkestam Holst om guldlejonen: "Kreativitet är alltid lönsamt"

Mark Ardelius och Petronella Panérus glädjs åt vinsterna för Åkestam Holst.

CANNES LIONS 2018. Åkestam Holst kammar hem lejon för både "Ikea pee ad" och "Voice for change".

Åkestam Holst är den första svenska byrån att komma hem lejon i årets Cannes Lions. Under tisdagskvällen prisades byrån med dubbla guldlejon för kissannonsen för Ikea i kategorin Print & Publishing.

Byrån tilldelades även ett guldlejon för "Voice of change" för Europride 2018. Kampanjens syfte är att lyfta frågan om transpersoners rättigheter och visa transpersonen Alexs resa från kvinna till man.

–Gemensamt för både "Voice of change" och "Pee ad" är att många har bidragit i arbetet, vi har gjort det här kollektivt. Det är också något som vi står för som byrå – att bygga varandra. Det som också är utmärkande, förutom den kreativa höjden, är att det finns en envishet med de båda kampanjerna, säger en nöjd och glad Petronella Panérus, vd för Åkestam Holst.

Varför vinner kampanjerna guldlejon tänker du?

– Om man tittar på "Voice of change" för Europride så är det för att den berör och är angelägen. Det är nog inte så många som vet att det är förbjudet i 60 länder med könskorrigering, så det är en otroligt viktig fråga. Att lyfta och visa på processen i att bli den du är, är unikt i sig och idén är magisk, säger hon och fortsätter:

– "Pee ad" är ännu ett briljant uttag på vårt Ikea- koncept ”Där livet händer”. Sen väcker annonsen flera känslor. Den är både rolig, och för vissa lite äcklig.

Vad innbär det för byrån att vinna i Cannes Lions?

– Kreativitet är alltid lönsamt, det ger resultat. Så förutom att det kan hjälpa till att attrahera talang så ger det också affärsnytta, vilket är jätteviktigt.

Hanna Meijer, art director på Åkestam Holst, har arbetat med Ikeas koncept sedan tre år tillbaka och är glad över vinsterna.

– Jag är oerhört stolt och superglad. Det är en fin belöning för alla timmar man lagt ned, säger hon.

Mark Ardelius, creative på Åkestam Holst, ser vinsterna för Ikeas kissannons som ett bevis på att det äkta fungerar.

– Det är ett erkännande för att det äkta och det sanna har ett värde som fungerar i hela världen.

Hur ska ni fira?

– Länge, svarar han och Petronella Panérus fyller i:

– Ja, länge!

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-06-19 20.00Uppdaterad 2018-06-19 18.46

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: