Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Byråer

Åkestam Holst leder Cannes-toppen

Publicerad: 21 Juni 2017, 06:48
Uppdaterad: 21 Juni 2017, 12:12

Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst.

CANNES LIONS 2017. UPPDATERAD. Efter halva tävlingen har Åkestam Holst lyckats kamma hem flest lejon av de svenska byråerna.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Efter gårdagens prisutdelning har nu lejon delats ut i tolv av totalt 24 kategorier. Hittills har Åkestam Holst lyckats bäst av de svenska byråerna med totalt fyra lejon – ett Grand Prix och tre brons.

Grand Prix vinner byrån som bekant tillsammans med Great Works för kampanjen ”The Humanium Metal Initiative” i kategorin Innovation.

– Det är underbart att vinna Grand Prix, och det är framför allt ett underbart samarbete mellan våra byråer i nätverket i Sverige, säger Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst, till Dagens Media.

De tre bronsen tar Åkestam Holst hem för Ikea-kampanjen ”Ikea Retail Therapy”, samtliga i Cyber. Kampanjen lyckades få hela tio nomineringar.

– Det är underbart att också vinna brons. Jag har varit i Cannes med många nomineringar förut, men inte vunnit något. Så tre bronslejon här är enormt bra. Och även en nominering räknas i allra högsta grad tycker jag.

Liksom många andra vittnar Magnus Jakobsson om hur svårt det är att vinna i Cannes.

– Det är alltid spännande i Cannes, man kan aldrig räkna med något här. Man har alltid någon typ av förhoppning, ibland kanske lite naivt, om att vinna. Men det är så mycket bra som tävlar här, så jag brukar säga att det är i princip ett guld om man vinner ett brons.

Vad tror du om era chanser att vinna fler priser?

– Jag hoppas lite på Film – att vi kanske kan bli nominerade för Ikea. Och ett Grand Prix for Good kan man ju ha viss förhoppning om, men inget är ju säkert.

Sveriges andra Grand Prix går till RBK för ”Ålandsindex” i kategorin Cyber – en kampanj som tidigare i år bland annat vann ett guldägg i Innovation.

Även förra året lyckades svenska byråer vinna två Grand Prix då Ingo belönades för ”The Swedish Number” och Forsman & Bodenfors för Coops ”Ekoeffekten”.

Totalt vann svenska byråer 51 lejon under förra årets Cannes Lions. I år är byråerna hittills uppe i tolv lejon.

Byråtoppen hittills

  Grand Prix Guld Silver Brons
Åkestam Holst 1     3
Great Works 1      
RBK 1      
Garbergs   1    
TBWA       1
Acne     1 2
Ingo       1
Edelman Deportivo       1

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.