Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Åkesson & Curry köper byrå

Publicerad: 10 Mars 2016, 09:00
Uppdaterad: 10 Mars 2016, 10:22

Contentbyrån Åkesson & Curry växer genom förvärv.


Ämnen i artikeln:

Åkesson Curry

Åkesson & Curry köper contentbyrån Snick-Snack med sju anställda. Säljare är Lena Nordlund, vd på Snick-Snack, samt byråns cd Fredrik Sehlstedt.

Robert Bryhn har bara varit vd på Åkesson & Curry i sex månader:

– En av de intressanta utmaningarna med byrån var att här fanns en strategisk tillväxtambition, som i den här typen av mindre förvärv. Jag hade redan en personlig relation till Snick-Snack och det timade också väl med att Lena Nordlund ville hitta en bra kultur att låta byrån vidareutvecklas inom, säger Robert Bryhn till Dagens Media.

Åkesson & Curry förvärvar 100 procent av Snick-Snack. Köpeskillingen vill dock parterna hålla konfidentiell.

De sju anställda följer med och byrån ska på sikt helt integreras i Åkesson & Curry. Det innebär bland annat att namnet Snick-Snack ska fasas ut.

Tillsammans har byråerna 27 anställda och omsätta cirka 30 miljoner kronor i år.

– Jag tror att det gör oss till en av de största fristående byråerna. Våra konkurrenter ingår nästan alltid i nätverk eller ägs av mediebolag.

I och med affären uppstår inga kundkrockar, berättar Robert Bryhn, utan samtliga kunder följer med i köpet. Snick-Snack jobbar med bolag som Röda Korset, TDC, Stockholms Stad och Lindingöloppet.

Vad är målet med att växa på det här sättet?

– Contentbranschen har stora möjligheter när det gäller konsolidering, det finns många små aktörer. Samtidigt har vi en migration från print till digitalt och rörligt mot ett kanaloberoende strategiskt arbete. Där vi vill vara en av de ledande fullservicebyråerna.

Snick-Snacks vd Lena Nordlund avgår i och med försäljningen formellt som vd och Robert Bryhn tar över som tillförordnad vd.

Hon ska dock stanna kvar i bolaget under en övergångsperiod.

– Jag har drivit Snick-Snack i 14 år och jag började känna att det var dags att hitta på något nytt. Jag kände att Åkesson & Curry hade en kultur som passade bra eftersom vi både påminner om varandra och kompletterar varandra. Där kan jag låta min bebis leva vidare och frodas medan jag själv får möjlighet att hitta på något nytt, säger Lena Nordlund till Dagens Media.

Vad sa du göra istället?

– Jag startar ett eget företag som heter Sparkling Stories. Jag har funderingar på ett bokprojekt och skulle också vilja skapa ett nätverk för unga, kvinnliga entreprenörer.

Hur känns det att sälja Snick-Snack?

– Det känns väldigt bra, och mina medarbetare tycker också att det ska bli väldigt roligt och spännande. Och dessutom är kunderna positiva.

Snick-Snack omsatte 9,3 miljoner kronor under 2015 och redovisade en liten rörelseförlust på 200 000 kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Åkesson Curry

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.