Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Akademibokhandeln inleder samarbete med Klirr

Publicerad: 15 Maj 2013, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Akademibokhandeln och Bokia slås samman och blir en bokhandel. Nu tar de reklambyrån Klirr till sin hjälp för att ta klara av de kommande utmaningarna.


Ämnen i artikeln:

Akademibokhandeln

– Vi har valt Klirr som fullservicebyrå, de har samma synsätt på kommunikation som vi så det känns jättebra, säger Cecilia Helsing, marknadschef på Akademibokhandeln, till Dagens Media.

Vid årsskiftet blev det klart att Akademibokhandeln slås samman med bokkedjan Bokia. Nu är det bestämt att varumärket Bokia och alla butiker omvandlas och blir Akademibokhandeln.

– Sammanlagt har vi nu cirka 130 butiker och det är dem vi måste fokusera på. Hur många fantastiska kampanjer man än kommer på, spelar det ingen roll om man inte lyckas få ut kommunikationen hela vägen till kunden, säger Cecilia Helsing.

Att de två butikskedjorna går samman betyder dock inte att de får en dubbelt så stor marknadsföringsbudget.

– Att företagen slås samman beror främst på det ansträngda ekonomiska läget, det handlar om att få lönsamhet i en hårt pressad bransch. De säljdrivande kampanjer som Klirr kommer att genomföra blir ett viktigt bidrag för att nå lönsamhet, säger Cecilia Helsing.

Akademibokhandeln samarbetade tidigare med reklambyrån Catt och Co, samarbetet har varit lyckat men då Akademibokhandeln står inför nya utmaningar väljer man istället att arbeta med Klirr.

– Vi kommer lägga fokus på säljdrivande kampanjer och CRM. Vi står inför många stora utmaningar och vi har nya behov, då ser vi en fördel med att ha en fullservicebyrå som Klirr, säger Cecilia Helsing.

Den första stora kampanjen som Klirr kommer göra för Akademibokhandeln är årets julkampanj.

Frida Wickberg


Ämnen i artikeln:

Akademibokhandeln

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.