Adidas väljer Mediacom

Mediacom är Adidas nya globala mediebyrå. "Det är ett jättevarumärke som många har en relation till", säger Marie Melin, tf vd på Mediacom.

För första gången har Adidas utsett en mediebyrå globalt och valet föll på Mediacom. Valet av en global mediebyrå är ett steg i Adidas 2020-strategi "Creating the new", där man vill anamma ett mer holistiskt tillvägagångssätt i sin marknadsföring.

Uppdraget startar i mitten av september och Marie Melin, tf vd på Mediacom i Sverige, säger att nyheten togs emot väl på byrån.

– När det blev känt hos oss internt var det genast frivilliga som sträckte upp handen och ville jobba med varumärket. Det är ett jättevarumärke som många har en relation till och som skapar enormt engagemang hos oss, säger hon till Dagens Media.

Vad behöver de hjälp med?

– De är som många andra inne på sin digitala resa. Vi kommer arbeta med deras framtidssatsning och strategi för hur de ska vara framöver.

Ledmotivet som Adidas strategi kretsar kring lyder "Genom sport, har vi makten att förändra liv". Dagens Media har tidigare berättat om att målet med den nya strategin är att fyrdubbla intäkterna från e-handeln till 2020.

Adidas ska även fokusera mer på marknadsföring i digitala kanaler för att finnas där den yngre målgruppen finns idag.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-09-10 11.20Uppdaterad 2018-09-10 11.25

Ämnen i artikeln: