Adamsky går i konkurs: "Ett livsverk som går i graven"

2018-05-16 10:52  
foto: skärmdump

UPPDATERAD. Produktionsbolaget Adamsky Productions går efter 15 år i konkurs, kan Dagens Media berätta. "Jag hoppas vi kan ta en sista fredagsöl med alla de som varit med under åren. Det har varit en fantastisk resa men nu är den slut," säger grundaren Alexander Aaseby.

2003 grundades produktionsbolaget Adamsky av bröderna Alexander och Sebastian Aaseby tillsammans med Anders Fransson. Nu går bolaget i konkurs efter 15 år i branschen. 

– Jag är otroligt ledsen och förkrossad. Det är ett livsverk som går i graven. Jag älskar Adamsky och alla som arbetar där och allt vi åstadkommit under åren. Det har gått så fort det här. Jag är i chock, säger grundaren Alexander Aaseby till Dagens Media.

Konkursansökan lämnades in till Stockholms tingsrätt i måndags och och ett beslut kom samma dag.

Vad har orsakat konkursen?

– Jag har försökt rannsaka situationen nu i dagarna och jag ser tre saker: För det första är agenturen död och den drog allt annat i koncernen med sig. Marknaden förändras fort och alla affärsmodeller som har en mellanaktör dör. Det är lätt att hitta fantastiska kreatörer numera och det behövs ingen agentur. Vi har försökt bygga om Adamsky till en produktions- och samarbetspartner, men den förändringen har inte gått tillräckligt fort, säger Alexander Aaseby och fortsätter:

– I samma veva förlorade vi två stora kunder och det innebar mycket pengar som försvann. Och det för det trejde så implementerade vi en ny strategi i slutet av 2017. Vi skaffade ny ledning och i samband med det så sköt många till med pengar i början av året. Så nu fanns inte mer kapital att skjuta till. Vi har pratat med finansiärer och affärsänglar och gjort allt som står i vår makt.

I början av året valde bolaget att byta vd, då Emmi Wilhelmsson klev in och ersatte Alexander Aaseby. Han fortsatte sitta kvar i bolagets styrelse och skulle arbeta med Adamskys nya inriktning. 

2015 gjorde bolaget om sig till nya bolaget Adamsky Productions – då de slog ihop produktionen av foto och rörlig bild. Där placerade bolaget också sina nya funktioner, bland annat art buying/byråproduktion och casting/location. Målsättningen var att verksamheten skulle omsätta 30-35 miljoner kronor redan året därpå.

2016 omsatte bolaget omkring 60 miljoner kronor med en vinst på drygt 2 miljoner kronor.

Vad ska du göra framöver?

– Den starka strategin vi tagit fram tror jag på och vill utveckla, men det måste bli en ny konstellation. Just nu fokuserar jag på att försöka hjälpa alla så mycket det bara går, säger han och fortsätter:

– Jag hoppas vi kan ta en sista "Adamsky-fredagsöl" med alla de som varit med under åren. Det har fantastisk en resa men nu är den slut.

Dagens Media har sökt Vd Emmi Wilhelmsson för en kommentar.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt