Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Adam Kerj lämnar Saatchi

Publicerad: 2 Maj 2012, 04:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:24

Saatchi & Saatchi tappar sin kreative chef och grundare Adam Kerj, som går till ett toppjobb i New York.


Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Adam Kerj blir chief creative officer på Dentus digitala byrå 360i. Han lämnar Saatchi & Saatchi efter ett av byråns bästa kreativa år någonsin. Nyligen vann byrån ett guldägg och ett silverägg för ”Ariel Fashion Shoot” – en kampanj som också vunnit flera internationella priser, bland annat i Eurobest.

– Det är klart att det är lite vemodigt att lämna något man startat och byggt upp med ett grymt gäng, men byrån är i ett sånt bra skick att det känns lugnt, säger Adam Kerj till dagensmedia.se.

I slutet av juli går flyttlasset över Atlanten.

– Det här känns 100 procent rätt och är extremt spännande yrkesmässigt. Det är också ett stort äventyr som slår det mesta för hela familjen.

Det nya jobbet innebär att Adam Kerj blir den högste kreative chefen för hela 360i, som har cirka 450 medarbetare.

– Mitt ansvar blir att attrahera och rekrytera de mest spännande talangerna, men jag kommer också att vara involverad i den kreativa processen hela tiden och minimera det som inte har med kommunikation och idéer att göra.

360i har kunder som Coca Cola, J Crew, Guinness, Fisher Price, NBC och Kraft. Enligt Adam Kerj har 360i en ovanligt platt organisation för att vara en amerikansk byrå.

– Ambitionen och mitt jobb är att göra 360i till en helt integrerad digital byrå, vilket betyder att man ska vara lika stark on- som offline.

Adam Kerj kommer att rapportera direkt till byråns vd Bryan Wiener och ska också ingå i ledningsgruppen.

– Jag blev erbjuden en utmaning som jag helt inte kunde tacka nej till.  Det handlar inte om att förvalta något, utan om att bygga upp en idékultur som kan matcha kundernas behov av idéer för en värld i ständig förändring – som oftast men inte alltid är online.

Det första uppdraget blir att rekrytera två nya team till 360i.

– Jag ska bygga upp en kreativ avdelning i världsklass. Genom åren har jag fått ett bra nätverk, bland annat genom Miami Ad School, så jag tänkte väl stjäla några av dem.

Adam Kerj har varit på Saatchi & Saatchi i nio år. Dessförinnan var han med och startade TBWA och han har också jobbat på Leo Burnett i Chicago, Danmark och Sverige.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev