Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Acnes Johan Bello toppar kreatörsranking

Publicerad: 22 december 2017, 08:02
Uppdaterad: 22 december 2017, 08:05

Foto: Pressbild

Acnes Johan Bello placerar sig som etta bland Sveriges creative directors på Best Ads rankinglista. "Jag gillar utmaningar och framförallt att utvecklas och testa nya grejer", säger han.


Ämnen i artikeln:

AcneIkea

Uppmärksammade och fyndiga blixtkampanjer för Ikea har varit lite av Acnes signum det senaste året. Nu fortsätter framgångarna för Johan Bello, cd på Acne. På Best Ads rankinglista placerar han sig som etta i Sverige bland creative directors och 25:a i världen.

Vad har du för egenskaper som gör att du blivit rankad så högt?

– Personligen skulle jag säga att mina bästa egenskaper är att vara extremt positiv, drivande och genuint intresserad av att skapa annorlunda saker. I år har det gett bra resultat, tycker jag.

Hur ska, enligt dig, en creative director jobba för att vara bra?

– Jag tycker det är viktigt att alltid lyssna på de man jobbar med och så klart hjälpa att sålla tankarna ned till essensen. Men framförallt konstant utmana och driva den kreativa gruppen framåt. Som creative director har man ju lyxen att se allt lite mer utifrån och förhoppningsvis kunna komma med idéer och tankar som gör att jobben blir tydligare och starkare över lag.

Johan Bello beskriver sin främsta arbetsuppgift som att se till så att de kreativa förutsättningarna är så bra som möjligt. Grunden till hans lärdomar byggdes upp på Forsbergs skola där han läste reklam och design.

Vad fick dig att vilja bli creative director?

– Vet inte om det var något specifikt som fick mig att vilja bli just det. Men jag gillar utmaningar och framförallt att utvecklas och testa nya grejer. Vilket jag känner att jag gjort på Acne. Som creative director får man jobba med väldigt många olika konstellationer och typer av personer. Det har gett mig mycket energi och pepp.

Dagens Media har tidigare berättat om Acnes blixtkampanjer för Ikea, bland annat om den skämtsamma kampanjen med tavelramen som anspelar på det rekorddyra konstverket " Salvator Mundi" av Leonardo Da Vinci, kampanjen som hänvisar till tv-seriens "Game of Thrones" användande av Ikeas fällar som mantlar, och Balenciagas blåa väska som liknar Ikeas shoppingkasse.

– Vi har blivit effektivare på att koka ned det reaktiva till vad vi tror är riktigt bra och sedan fått ut det. De kreaktiva kampanjerna vi gjort för Ikea den senaste tiden är ett bra exempel på när vi lyckats få ihop det.

Vad gäller för att skapa så framgångsrika blixtkampanjer?

– Snabbare processer. Vi kapar bort allt som inte behövs och fokuserar på hög kreativ nivå som ger resultat.

Har ni jobbat på ett annorlunda sätt jämfört med tidigare år?

– Vi har snarare adderat på fler arbetssätt under detta år som gett oss en bredd i hur vi kan jobba. Dels reaktivt men också längre strategiskt om det behövs. Allt beror på vad vi ska lösa

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

AcneIkea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.