Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Acne vänder till vinst

Publicerad: 17 Mars 2015, 08:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Reklambyrån minskar omsättningen – men vänder till vinst.


Ämnen i artikeln:

Acne

Reklambyrån Acne Advertisings omsättning minskade från 43,7 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2012/2013 till 39,4 miljoner kronor 2013/2014. Det framgår av byråns bokslut, som nyligen lämnades till bolagsverket.

Samtidigt vändes en förlust på 406 000 kronor till en vinst på drygt 2,1 miljoner kronor.

I bokslutet framgår att byrån under räkenskapsåret ”vunnit tre nya större kontrakt” – vilket till stor del ligger bakom lönsamhetsförbättringen. 

– Vi hade ett fantastiskt år, då vi vann kunder som Absolut, Svensk Fastighetsförmedling och Max Hamburgare – med flera, säger Jesper Ander, vd för Acne Advertising, till Dagens Media.

Enligt bokslutet har Ance Advertising inför räkenskapsåret genomfört en omorganisation.

”Förändringsarbetet har gett positiva effekter som ger resultat under verksamhetsåret samt det nya året”, heter det i bokslutet.

En konkret åtgärd har varit att stärka byråns planningavdelning. En annan åtgärd är att byrån startat innovationsbenet ”Acne R&D”.

– Acne har ett arv av att ta fram kreativa lösningar som inte nödvändigtvis behöver vara i formen av reklam. Nu gör vi det mer formellt via vårt team Acne R&D, säger Jesper Ander.

Hur lyckas ni vända till vinst trots att omsättningen minskar?

– Framför allt har vi fått in stora kunder och vuxit med dem. Det är jag väldigt stolt över och vi har även kunnat jobba mer effektivt.

Hur ser planerna för framtiden ut?

– Jag är hemskt stolt över vår kundlista, med bolag som Skandia, Bredbandsbolaget, Absolut, Svensk Fastighetsförmedling och Max Hamburgare. Vårt fokus ligger på att fortsätta att leverera bra grejer för kunderna, och då hänger ekonomin med.

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='http://cf.datawrapper.de/unvup/4/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen'></iframe></div>

Medelantalet anställda på Acne Advertising uppgick under året till 18, vilket kan jämföras med 19 året innan.

Bolaget delade ut 1 miljon kronor till sina aktieägare, varav den största är moderbolaget Acne AB.

LÄS ÄVEN:

De äger Acne Advertising

Ägandet i Acne Advertising fördelade sig vid årsstämman i december enligt följande:

• Acne AB: 1 400 000 aktier (70 procent)

• Playpen AB: 400 000 aktier (20 procent)

• Erik Bergqvist: 100 000 aktier (5 procent)

• Johan Holmgren: 100 000 aktier (5 procent)

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Acne

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.