Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Abby Norm delar ut 1,5 miljoner

Publicerad: 25 Augusti 2009, 04:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Reklambyrån Abby Norm klarade krisen.


Abby Norm har brutet räkenskapsår och det färska bokslutet omfattar perioden maj 2008 till april 2009. Därmed har man fångat in hela hösten, då lågkonjukturen slog till på alllvar, samt det första kvartalet 2009, då krisen fortsatte.

Bokslutet visar att Abby Norm klarade perioden hyfsat bra.

Jämfört med samma period 2007/2008 har Abby Norm ökat sin nettoomsättning med nästan 300 procent, från 13,6 miljoner till 38,7 miljoner. Men riktigt så roligt har byrån inte haft det. Under 2007 drevs verksamheten i två bolag, som sedan fusionerades.

– Om man slår ihop bolagen omsatte vi 36,3 miljoner 2008 och 38,7  miljoner 2009, säger Andreas Morne, vd på Abby Norm.

Byråintäkten har samtidigt ökat från 17,8 miljoner till 19,8 miljoner och den senaste perioden 2009 gjorde man en rörelsevinst på 3,6 miljoner.

– Det är väl okej i de här tiderna, säger Andreas Morne.

Han räknar med att "försvara och även öka" försäljningen 2009.

– Det har börjat bra. Vi har vunnit en stor kund i finska mejeriet Valio som vi gjort filmer och andra produktioner för och vi har gjort en del för Swedish Match också.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.