Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

A-Coms nya vd: ”Jag är ödmjuk inför uppgiften”

Kommunikationskoncernen A-Com har under en lång period brottats med ekonomiska problem. Mannen som ska få bolaget på rätt köl igen är nytillträdde vd:n Martin Hultqvist.

Henrik Widell


Publicerad: 14 Oktober 2010, 08:37
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:35

Ämnen i artikeln:

A-com

Fredrik Sandelins efterträdare, Mats Ohlsson, avgick efter bara några månader på vd-posten. In kommer nu istället A-Coms CFO och affärsområdesansvarige för CRM-området, Martin Hultqvist. Mats Ohlsson ska istället ägna sig åt att bygga upp A-coms webbyrå.

Martin Hultqvist säger om sin nya tjänst:

– Det känns fantastiskt roligt och inspirerande. Vi har jättebra medarbetare, starka ägargrupperingar i ryggen och en styrelse som stöttar till 100 procent.

A-coms lönsamhetsproblem gjorde att bolaget i början av året sjösatte en sparpaket, bland annat för att komma till rätta med ”oacceptabelt höga kostnader på central nivå”.

Omsättningen för andra kvartalet uppgick till 39,3 miljoner kronor och resultatet efter skatt landade på – 6,6 miljoner kronor. I en jämförelse med kvartalet året innan omsatte A-Com 93,6 miljoner kronor, men mellan de två kvartalet har koncernen sålt av sin norska verksamhet.

– Jag är ödmjuk inför uppgiften. Vi har ett antal utmaningar framför oss. Vi måste se över vårt erbjudande och definiera vad A-Com står för. När vi har fått ihop det så tror jag också att lönsamheten kommer, säger Martin Hultqvist. 

Det låter som en ganska ”basic” åtgärd och något som tidigare vd:ar säkert redan gjort. Är det tillräckligt för att komma tillrätta med A-Coms problem?

– Det är en del av strategiarbetet och inget som man löser över en dag. Många har försökt innan mig och vi har inte riktigt lyckats få ihop det, det ska erkännas. Men vi måste forma vårt erbjudande efter vad kunderna vill ha. Ett tydligt kundperspektiv är helt avgörande.  

Hur ser du på ert erbjudande idag?

– Det är min andra dag som vd och det här förändringsarbetet måste vi göra internt tillsammans med medarbetare, partners och i samråd med våra kunder.  

 

Ämnen i artikeln:

A-com

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.