Gå direkt till textinnehållet

30 byråer tävlar i Guldvågen

Cirka 30 byråer är med och tävlar om branschens jämställdhetspris Guldvågen.

I år är det allra första gången som jämställdhetspriset Guldvågen delas ut. Initiativtagare är copywritern Sophie Lokko och ad:n Ellinor Ekström. Duon har arbetat med priset sedan i våras – om två veckor går den första galan av stapeln.

– Det var i samband med Guldägget som vi pratade om hur fascinerande det är att tävlingen tar över hela branschen. Tidigare har vi också diskuterat hur ojämställt det är på byråerna. Då fick vi en idé om att använda samma tävlingsinställning för att få byråerna att prata om jämställdhet och skapa ett pris kring det – sen har det bara rullar på, säger Sophie Lokko.

Cirka 30 byråer är med och tävlar. Och responsen från branschen har varit väldigt bra, berättar Sophie Lokko.

– Vi har tagit emot många samtal från byråer som berättar att de kör jämställdhetsworkshops och har uppdaterat sina jämställdhetsplaner, så det känns som om vi har branschen i ryggen. Det är många som har väntat på att det ska hända något.

För att utse vinnaren tar Guldvågen hjälp av Addgender som tar fram ett jämställdhetsindex över byråerna, som bland annat belyser kultur och struktur och faktiska siffror över antalet män och kvinnor på byråerna.

De bästa byråerna bedöms sedan av juryn som består av Christina Knight, Amat Levin, Amanda Lundeteg, Robert Arras och Christian Walhén.

En enda vinnare utses.

Vilka förväntningar har ni på Guldvågen?

– Vårt mål är att göra folk mer medvetna. Vi hoppas vara inspirerande och peppande och att väcka byråernas tävlingsinstinkt så att de vill göra ännu bättre ifrån sig nästa år.

– Vi vill att kunderna ska bli ännu mer medvetna om hur deras byrå är sammansatt, att medarbetare kan ta upp jämställdhet i sina utvecklingssamtal och att chefer ser jämställdhet som en viktig konkurrensfördel.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2015-11-13 15.23Uppdaterad 2015-12-06 20.21

Dela artikeln: