Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

29 mkr back för Lowe Brindfors – här är åtgärdsplanen

Lowe Brindfors summerar ett mycket dystert 2012. I bokslutet presenterar byrån en rad åtgärder som ska få bolaget på rätt köl.


Publicerad 2013-08-09 06:15
Uppdaterad 2015-12-06 13:38

Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Dela artikeln:

Storbyrån Lowe Brindfors omsättning uppgick till 202 miljoner kronor under 2012, vilket kan jämföras med 226 miljoner 2011.

Byråintäkten landade på 100 miljoner kronor, en minskning med 11 procent jämfört med föregående år.

Rörelseresultatet blev -29 miljoner kronor. Därmed tangerar Lowe Brindfors 2011 års megaförlust.

Rörelseförlusten före interna kostnader till koncernen, så kallade ”management fees” till ägaren IPG, uppgick till 24 miljoner.

Förlusten på sista raden uppgår till hela -43 miljoner kronor, att jämföra med -32 miljoner 2011.

I bokslutet konstaterar Lowe Brindfors att 2012 började i en ”svår ekonomisk situation”, där flera större kundtapp från 2011 – såsom Saab, Electrolux och Vattenfall – drabbade byrån med full kraft.

Under maj 2012 fick den förre vd:n Bjarte Eide gå. Enligt bokslutet hade Eide rätt till sex månaders avgångsvederlag.

”Av posten löner och ersättningar till styrelsen och verkställande direktören avser 2 360 000 ersättning till avgående vd:n. Styrelsearvode har ej utgått under året”, skriver Lowe Brindfors, som betalade totalt 3 174 000 kronor i vd-löner.

Bjarte Eide ersattes i juni 2012 av den nya ledarduon Annette Gårdö, vd, och Rickard Villard, executive creative director.

”I slutet av augusti genomförde den nya ledningen en större omstrukturering på byrån då tretton personer fick lämna. I samband med detta skedde även en större omorganisation, med tydligare ansvarsfördelningar och processer samt ett tydligare fokus kring huvudprodukten”, skriver Lowe Brindfors.

I samband med detta avvecklades varumärkesbyrån Lowe Black.

”Dels för att enheten var olönsam, men också för att tydligare integrera varumärkesstrategierbjudandet i Lowe Brindfors”, skriver byrån.

I bokslutet ger Lowe Brindfors ledning en rad exempel på vad som har gjorts – och ska göras – för att byrån ska bli lönsam igen:

• Förstärkning med en rad nyckelkompetenser för att säkerställa hög leveransnivå till kunderna.

Ny ekonomichef med ”gedigen erfarenhet”.

• Stora delar av ekonomifunktionen har flyttats till en koncerngemensam enhet.

• Minska riskerna för stora ekonomiska svängningar genom att inte vara beroende av en enstaka kund, såsom Saab.

• Stärka kärnverksamheten med spetskompetens.

Kompetensutveckling för personalen.

Lowe Brindfors ledning ser ljust på framtiden:

”Lowe Brindfors har det första kvartalet 2013 haft ett starkt positivt flöde av både nya kommunikationsintensiva kunder såsom Norsk Sjömat, Flora, BMW och Mini, och också bra organisk tillväxt på existerande kunder som valt att lägga mer av sina kommunikationsaktiviteter hos byrån”.

Lowe Brindfors stämdes i december 2012 på 7,4 miljoner kronor av Saabs konkursbo, som anser att byrån ska ha fått pengarna av Saab då biltillverkaren var på obestånd.

Lowe Brindfors ledning bedömer att de kommer att vinna tvisten, skriver de i bokslutet.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.