Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

2014: Uppköp och konsolidering

Publicerad: 24 december 2014, 05:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:17

2014 var ett uppköpens och sammanslagningarnas år på medie- och kommunikationsmarknaden. Detta innebar att en mängd fristående svenska företag gick upp i stora, internationella koncerner.


Weber Shandwick, en av världens största pr-koncerner, köpte svenska Prime och United Minds. Edelman, också en internationell gigant, köpte Deportivo. Dessutom lade Hallvarsson & Halvarsson Group beslag på Springtime, medan Gullers Grupp köpte Sargasso och Mediegruppen.

Finansbolaget Capman var med och bildade North Alliance, där sju byråer slogs ihop och skapade ett stort nätverk. Åkestam Holst och Great Works köptes upp och tog plats i nätverket.

Det franska nätverket Havas köpte Bizkit Wisely, vilket innebär att Scream är ensam kvar som stor oberoende svensk mediebyrå.

MTG fortsatte att samordna sina tv-produktionsverksamheter. MTG Studios bytte namn till Nice Entertainment Group, där nyförvärven Titan och Baluba ingår ihop med Strix.

I många uppköpta verksamheter förbereder sig nyckelpersoner på att frigöra sig och bygga upp nya byråer och bolag. Det gäller bara att hålla ut under ”inlåsningsperioden”.

Som Lars Beckung på nystartade Mexiko uttryckte det i en intervju med Dagens Media:

– Konsolideringsfasen följs upp av en period av nystarter. De stora växer sig stora, men har svårt att bibehålla storleken över tid.

Men det alla snackar om är om Forsman & Bodenfors, den klarast lysande stjärnan på den svenska kommunikationsmarknaden, någonsin kommer låta sig säljas?

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev