Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

14 pennor till Sverige i D&AD Awards

Publicerad: 24 April 2018, 12:40
Uppdaterad: 12 September 2018, 11:16

Den välkända Ikea-kassen fick se sig kopierad av självaste Balenciaga.

Åkestam Holst och Ikea är den svenska byrån och annonsören med flest nomineringar i den prestigefyllda tävlingen.


Nu är juryarbete klart i den prestigefyllda reklamtävlingen D&AD, som hålls för 56:e gången i London den 26 april. 14 pennor har Sverige lyckas vinna hem 2018. Om det rör sig om åtråvärda och sällsynta svarta, eller om gula, trä eller grafitpennor avslöjas emellertid inte förrän under galakvällen den 26:e april.

Totalt ska 721 pennor delas ut i år, och USA är det land som får flest: 194 stycken.

BBDO New York är den byrå i världen som tilldelats flest pennor 2018. Byrån plockar hem 26 stycken.

Sverige prisas med 14 pennor i år och rankas som nummer 10 bland länderna med flest tilldelade pennor.

De svenska bidragen som vinner pennor:

IKEA:s "Response to Balenciaga",  i samarbete med Acne.

IKEAS "pee-ad" i signerad Åkestam Holst.

IKEAS "irresistebly pointless true view ads"

Europride 2018 "The voice of change", i samarbete med Åkestam Holst.

Göteborgs Operan "GöteborgsOperan", med Happy F&B.

Svenska Spel "Lotto Bucketlist", med King.

Minds "What do you hear" signerad TBWA Stockholm.

Volvo Cars "Advertising Moments" signerad Forsman & Bodenfors.

Volvo Cars "Advertising things" med Forsman & Bodenfors.

Cellmark " Cellmark annual report" med C52 Graphic design.

Flest pennor per land

1. USA: 194 pennor

2. Storbritannien: 165pennor

3. Japan: 49 pennor

4. Tyskland: 46 pennor

5. Frankrike: 37 pennor

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.