Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

100-wattaren får färre priser

Publicerad: 7 Augusti 2013, 06:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

31 priser blir 18 när reklamtävlingen 100-wattaren görs om. Endast en 50-wattare, en 75-wattare och en 100-wattare per kategori ska delas ut.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerSveriges Annonsörer100-wattaren

Under förra årets 100-wattare, som prisar årets bäst fungerande reklam, delades 31 priser ut. I år blir det 18 stycken. Skillnaden är att flera reklamcase haft chansen att vinna samma valör. Nu delas bara ett pris i varje valör ut i varje kategori.

– 100-wattaren ska varje år premiera de som varit mest kreativa i att skapa reklam som fungerar. Tyvärr tenderar den här sortens tävlingar att med tiden växa ur sin kostym, i takt med att man vill belöna "allt och alla" och risken blir då att man urvattnar värdet av det man belönar. Vi har därför, likt sportens belöningssystem med guld, silver och brons, valt att begränsa antalet priser. Detta för att öka värdet och därmed statusen kring de utmärkelser som delas ut, säger Jannice Borekull, chef för utbildning och event på Sveriges Annonsörer, som står bakom 100-wattaren i ett pressmeddelande.

Tävlingen har funnits sedan 1990 och arrangeras av Sveriges Annonsörer, tillsammans med Sveriges Kommunikationsbyråer. Varje år tävlar cirka 200 tävlingsbidrag som belönas på prisutdelningen den 23 oktober.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.