Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Webbanalytiker

Arbetsgivare: Bonnier News Lifestyle

Plats: Stockholm

Titel: Webbanalytiker

Anställningsform: Heltid

Sista ansökningsdag: 2019-05-05

Ansök nu

Dela jobbet:

Webbanalytiker

Lifestylegruppen inom Bonnier News har inlett en resa med fokus på datadriven försäljning och konvertering. Vi behöver nu en riktigt vass digital analytiker som vill vara med och bygga en ledande webbanalysavdelning inom digitala medier.

Tillsammans med Bonnier News Lifestyle jobbar nu Bonnier Magazines & Brands under paraplyet Lifestylegruppen. Här driver och utvecklar vi flera starka varumärken, exempelvis Sköna Hem, M, Leva&Bo, Teknikens Värld, Hälsoliv, Allt om Mat, Lantliv, Allt om Resor och Amelia.**

Om rollen

Som webbanalytiker inom Lifestylegruppen kommer du att ingå i vårt Digital Growth-team. Vi är ett team på̊ cirka tio personer som jobbar med bland annat SEO, SEM, CRM, konverteringsoptimering och webbanalys (bl.a. datavisualisering, dashboarding och e- handelsanalys). Vi är idag tre Webbanalytiker, varav en är teamlead och kommer vara din närmaste ansvariga.

Då Lifestylegruppen både har redaktionella och kommersiella projekt kommer din vardag bestå av att hantera arbetsuppgifter rörande webbanalys i båda dessa sfärer. Du kommer att jobba nära redaktion, affärsägare, utvecklingsteam och UX-specialister för att hjälpa oss bygga den bästa digitala användarupplevelsen för våra besökare och kunder. Du kommer att arbeta i en organisation med ett högt tempo och ha många parallella projekt igång. I din roll kommer du att få möjlighet att jobba med de senaste teknologierna inom digital analys, primärt Google Marketing Platform, Google Cloud, Tableau & Klipfolio.

Vi letar efter en kollega som brinner för webbanalys. Du vill bli bäst inom området och har som ambition att bli en riktig fena på att:

  • Analysera olika typer av data, både redaktionellt och kommersiellt, och visualisera denna på̊ ett enkelt och tydligt sätt med skarpa rekommendationer.
  • Presentera analyser, både visuellt och verbalt, för olika stakeholders, vilka oftast är redaktion, affärsägare eller kunder. Målet är att alla får samma bild av nuläget och tillsammans hittar vägar för att hela tiden utveckla och optimera. Detta är en nyckel i att Lifestylegruppens produkter utvecklas framåt.
  • Vara expert på̊ visualisering oavsett om det är en rapport, skärm eller i app.
  • Genomföra ad-hoc-analyser på̊ förfrågningar från bolagets olika affärsområden samt från initiativ inom teamet.
  • Säkra spårning vid uppsättning av nya projekt samt kravställa spårning mot tredje part.

Vem är du?

Du har en akademisk utbildning såsom civilingenjör, civilekonom eller motsvarande. Du är i början av din karriär inom webbanalys och är nu redo för nästa steg i karriären. Tidigare erfarenhet av mediebranschen är starkt meriterande.

Som person är du självgående, prestigelös och tidseffektiv samt har förmågan att driva förändringar av Bonnier News genom din analys. Du är självklart samarbetsinriktad och gillar att arbeta i team samt mot utsatta mål. Din svenska är flytande i tal och skrift.

Urval sker löpande, välkommen med din ansökan!

OM FÖRETAGET

Inom Bonnier News värnar vi om det fria ordet och gör skillnad genom journalistik som når och berör många. Som ett av Sveriges ledande mediehus med varumärken som Dagens Nyheter, Dagens industri, Expressen, Lifestyle, HD-Sydsvenskan och Bonnier Business Media når vi över tre miljoner läsare varje dag. Genom att driva tekniken framåt och leda den digitalaförändringsresan i branschen når vi hela tiden längre - du kan påverka riktningen.


Kontaktperson