Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


UX designer

Arbetsgivare: Dagens Nyheter

Plats: Stockholm

Titel: UX designer

Anställningsform: Heltid

Sista ansökningsdag: 2019-06-24

Ansök nu

Dela jobbet:

UX designer

Hur skapar man en visuell berättelse i världsklass för att beröra och nå ut till så många som möjligt? Hur möter vi våra läsares vilja att lyssna på vårt material? Hur erbjuder vi våra lojala läsare en sömlös helhetsupplevelse mellan våra olika plattformar? Hur kan vi optimera våra betalflöden och prenumerationssidor utifrån insamlad data? Det här är några av de utmaningar vi i DN:s produktutvecklingsteam har just nu.

Om tjänsten

Vi söker en UX-designer som kan vara med och fortsätta förädla och utveckla våra digitala produkter för Sveriges största morgontidning, Dagens Nyheter. Tillsammans med andra UX:are, digitala designers, analytiker, utvecklare och produktägare kommer du ingå i DN:s produktteam. Vår avdelning genomsyras av ett agilt och lean arbetssätt med dagliga releaser. I UX- och designgruppen jobbar vi med hela ux-bredden: behov- och kravinsamling, användarstudier, interaktionsdesign, visuell design. Dessutom faciliterar vi workshops och driver design-sprintar ihop med redaktionen och andra avdelningar.

Kvalifikationer

Vem är du?

Du har några års erfarenhet inom user experience och har relevant utbildning inom UX/interaktionsdesign/medieteknik. Du har erfarenhet och intresse av att jobba med user research, att träffa användare är något du tycker är kul och givande! Vi tror du är en lagspelare som gillar att jobba tillsammans med andra engagerade kollegor, där kunskapsdelning är en del av det dagliga arbetet. Du är trygg i att föra diskussioner kring användarinsikter och UX för att uppnå den magiska balansen mellan produkt, användare, stakeholders och affär.

I rollen som UX-designer kommer du

  • Utföra kvalitativ och kvantitativ user research (till exempel genomföra användartester eller A/B tester)
  • Vara med och driva produktutvecklingen framåt genom att analysera och kommunicera användarinsikter till övriga i teamet samt stakeholders
  • Tillsammans med teamet vara med och definiera användarmål och hypoteser
  • Visualisera lösningsförslag genom mockups och wireframes
  • Vid behov ta fram användarflöden och user stories
  • Arbeta i relevanta verktyg såsom Sketch, Invision och Abstract

Ett stort plus om du även:

  • Har erfarenhet att jobba med användarresor och effektkartläggning eller andra relevanta metoder i syfte att kartlägga användare och deras behov
  • Kan bidra med förståelse kring metodlära (vilken metod ska användas och när)
  • Har känsla för grafisk form
  • Har erfarenhet av apputveckling
  • Har erfarenhet av att facilitera workshops
  • Har jobbat med konverteringsoptimering och e-handel

Vilka vi är och vad vi erbjuder

Vi i DN:s produktutvecklingsteam är ett öppet, socialt och engagerat gäng på 25 personer med kompetenser inom design och UX, analys, front- och backendutveckling samt produktägarskap. Vi genomsyras av engagemang och lojalitet och värderar ansvar och samarbetsförmåga högt. Vi utgår utifrån en “design thinking”-inspirerad arbetsprocess där vi så ofta vi kan jobbar i “designsprintar” med personer från flera kompetensområden.

Hos oss får du möjligheten att bygga och vidareutveckla Dagens Nyheter digitalt. Som medarbetare i DN:s produktutvecklingsteam är du med och värnar om några av samhällets grundstenar. Vi är med och skapar förutsättningarna för det fria ordet och lägger grunden för ett demokratiskt och upplyst samhälle.

Vi är väldigt stolta över utmärkelsen Bästa Nyhetssajt som vi två år i rad fått av Internet World. Vi är också internationellt omskrivna i både Financial Times och italienska La Stampa för vårt framgångsrika arbete med digitala prenumerationer.

Vänligen notera att vi jobbar med journalistiska produkter där språket står i centrum så du behöver ha en utmärkt svenska i tal och skrift.

Välkommen med din ansökan!

Med vänlig hälsning, DN Produktutveckling

Om företaget

Inom Bonnier News värnar vi om det fria ordet och gör skillnad genom journalistik som når och berör många. Som ett av Sveriges ledande mediehus med varumärken som Dagens Nyheter, Dagens industri, Expressen, Lifestyle, HD-Sydsvenskan och Bonnier Business Media når vi över tre miljoner läsare varje dag. Genom att driva tekniken framåt och leda den digitalaförändringsresan i branschen når vi hela tiden längre - du kan påverka riktningen.