Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Analytiker

Arbetsgivare: Bonnier News

Plats: Stockholm

Titel: Analytiker

Anställningsform: Heltid

Sista ansökningsdag: 2019-06-06

Ansök nu

Dela jobbet:

Analytiker

Tillsammans med Bonnier News Lifestyle jobbar nu Bonnier Magazines & Brands under paraplyet Lifestylegruppen. Här driver och utvecklar vi flera starka varumärken, exempelvis Sköna Hem, M, Leva&Bo, Teknikens Värld, Hälsoliv, Allt om Mat, Lantliv, Allt om Resor och Amelia

Nu söker vi en Analytiker som vill vara med och utveckla annonsaffären för Bonnier Magazines & Brands.

Dina arbetsuppgifter

Som analytiker för Bonnier Magazines & Brands kommer du att axla en bred roll med ansvar för att leverera insiktsfull och affärsdriven analys för de kunder som annonserar genom våra magasintitlar. Du förväntas generera marknadsanalyser, målgruppsanalyser, kampanjuppföljningar, statistik samt olika sorters mätningar för flera av våra största kunder. Du kommer vidare att leverera konceptuella rekommendationer till kunder baserat på analyser, vara med och utveckla Bonnier Magazines & Brands annonsaffär digitalt, samt bidra med proaktiva och insiktsfulla analyser internt samt externt som leder till ökad försäljning.

Konkreta exempel på arbetsuppgifter:

  • Aktivt arbeta i uppföljningssystem, analysverktyg samt mätsystem för att leverera kund- och försäljningspitchspecifik data, analys och insikter
  • Arbeta nära försäljning i förberedelser, men också i kundmöten och vid uppföljning av kampanjer
  • Med hjälp av information från mediedatabaser, marknadsundersökningar och omvärldsbevakning stödja säljorganisationen med kunskap, argument och presentationsmaterial
  • Arbeta nära ad operations gällande mätningar och nya produkter
  • Arbeta nära affärsutveckling gällande nya produkter och nya annonslösningar
  • Målgruppsanalyser samt uppföljning

Kvalifikationer

Din erfarenhet

För att axla rollen som analytiker bör du ha något års arbetslivserfarenhet inom området. Vidare har du ett stort intresse för magasin och mediebranschen. Det är meriterande om du har arbetat på mediebyrå sedan tidigare.

Vidare bör du ha:

  • En god kunskap i att mäta effekter av multimediala kampanjer
  • God kunskap i att använda trafikmätningsinstrument för digitala kanaler
  • Kunna leverera insikter om mediemarknaden, framförallt nya kanaler
  • Stort intresse och förståelse för affär, affärsmässig analys och media
  • God mediekunskap samt förståelse för marknadsutvecklingen
  • Relevant universitet-/högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet

Det är meriterande om du har erfarenhet av analysverktyg såsom Google Analytics, Orvesto/Sesame, RM och IRM.

Som person är du resultatinriktad, samt en social och kommunikativ relationsbyggare som är både lyhörd och serviceinriktad. Du är affärsmässigt analytisk och kan arbeta med flera saker samtidigt. Om du dessutom har en stark drivkraft att fortsätta utvecklas framåt och ser lösningar och möjligheter där andra ser problem kan det vara dig vi söker.

Om företaget

Inom Bonnier News värnar vi om det fria ordet och gör skillnad genom journalistik som når och berör många. Som ett av Sveriges ledande mediehus med varumärken som Dagens Nyheter, Dagens industri, Expressen, Lifestyle, HD-Sydsvenskan och Bonnier Business Media når vi över tre miljoner läsare varje dag. Genom att driva tekniken framåt och leda den digitalaförändringsresan i branschen når vi hela tiden längre - du kan påverka riktningen.