Analyschef till Expressen & Lifestylegruppen
Bonnier News, Stockholm
Ansök nuÄlskar du insikter, data, journalistik och människor? Vill du leda och arbeta tillsammans med Nordens bästa analysteam? Vill du vara med och utveckla affären för Sveriges näst största tidning och några av Sveriges mest omtyckta livsstilsvarumärken? Se hit i så fall - Expressen/Lifestyle-gruppen söker en ny stjärna till rollen som analyschef.
Det här är rollen för dig som vill ta över ledartröjan för affärsområdets viktiga och omtyckta analysavdelning och arbeta med ett modernt mediehus viktigaste framtidsfrågor. Vi letar efter någon med stor empati, ett lösningsorienterat förhållningssätt och mycket driv. Analysavdelningen består av fyra mindre analysteam om totalt 14 analytiker och fungerar som en viktig röst och rådgivare till stakeholders runt om i organisationen. Rollen är central roll i affärsområdet.
Vad kan vi erbjuda dig?
Expressen/Lifestyle-gruppen kan erbjuda dig en mycket spännande roll där du som chef för en stor avdelning har fullt förtroende att utveckla och tillgodose affärsområdets behov av insikter och strategisk vägledning. Du kommer ha goda förutsättningar att lyckas i ditt arbete då analysavdelningen kommit långt i arbetet med att skapa för en datainformerad organisation, det finns bred kompetens i teamet, och då rollen är prioriterad och uppmärksammad internt. Detta är en arbetsplats för dig som vill utvecklas både på ett personligt och professionellt plan då nya utmaningar ständigt avlöser varandra.
Varför jobba hos oss?
Det fria ordet. Expressen och Lifestyle når varje vecka över 5 miljoner individer. Expressens journalistik granskar, avslöjar och ger våra läsare och tittare de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt.
Omtanke. Vi bryr oss om varandra och stöttar varandra. Hos oss är du aldrig ensam
Balans. Vi strävar efter att arbetsbördan är rimlig och att du får ihop livspusslet.
Spännande data. Analysarbetet är inspirerande då vi jobbar med både beteendedata, kunddata och innehållsdata i många olika kombinationer. För en person som älskar data är det här himmelriket, som en person i teamet uttryckte det.
Dina framtida arbetsuppgifter består bland annat av:
Personalansvar för 3-4 personer och totalt på avdelningen 14 personer
Stötta och utveckla dina medarbetare och skapa rätt förutsättningar för god sammanhållning, samarbete och utbyte av kunskap på analysavdelningen
Planera för och rusta både teamet och affärsområde för framtidens stora frågor och projekt som rör analys och data, tex hur vår datastrategi ska se ut och hur data ska flöda och användas inom affärsområdet
Sätta mål, följa upp, hålla i workshops och möten, rekrytera vid behov och sortera och prioritera bland inkomna projekt
Arbeta med egna analysprojekt i syfte att stötta teamen eller för att det är en övergripande analys- eller affärsfråga
Ha en aktiv och stöttande dialog med stakeholders som jobbar på redaktionerna, affärssidan och utveckling
Vara Expressen Lifestyles röst i Bonnier News-gemensamma frågor som rör analys
Vem är du?
Du har erfarenhet av att ha arbetat som chef och får gärna ha ett stort intresse av media. Vi tror att du har en stark kommunikativ- och analytisk förmåga, där du är nyfiken på omvärlden och demokratiska värden. Du är prestigelös, duktig på att lyfta blicken, strukturerad, älskar att jobba i team och är inte rädd för att ta beslut.
För att matcha rollen har du:
Arbetat som analytiker
Har god erfarenhet av personalansvar/team lead eller liknande
Jobbat med försäljningsdata, prenumerations- och/eller marknadsdata
Duktig i sheets/excel och presentationsteknik
Utåtriktad, proaktiv och kan samarbeta med olika typer av kompetenser
Utbildning inom ekonomi, statistik, civilingenjör, marknadsföring eller liknande
Meriterande:
Kunskaper i SQL.
Erfarenhet av Google Cloud Platform-miljöer (Google Datastudio, Google Analytics, Big Query).
Erfarenhet av prenumerationssystem som Advantage eller Sales Force.
Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning och du rapporterar till Josefina Rickardt, Chef läsarintäkter Expressen Lifestyle & Marknadschef Expressen.
Analysavdelningen består av 14 analytiker som jobbar i mindre team korsfunktionellt med olika avdelningar: redaktion, utveckling, marknad, läsarintäkter, distribution och försäljning. Vi arbetar med Sveriges näst största tidning Expressen och några av Sveriges mest omtyckta livsstilsvarumärken, bland annat Damernas Värld, Teknikens Värld och Allt om Mat.
Vi jobbar målmedvetet med frågor som berör mångfald och jämställdhet och ser gärna att det även är en drivkraft för dig. Bonnier News vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten
Vi är nyfikna på vem du är och ser fram emot din ansökan!
Urval sker löpande.
Publicerad 2020-12-28
Ansök nu