Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Övriga nyheter

Miljonregn över Stockholm efter Eurovision

Publicerad: 19 September 2016, 09:36
Uppdaterad: 19 September 2016, 09:47

Eurovision Song Contest 2016 gav klirr i kassan för Stockholms stad. I en färsk rapport slår staden fast att finalen genererade 263 miljoner kronor i intäkter från turism – och stärkte bilden av Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Eurovision Song ContestStockholm

När Stockholms stad summerar Eurovision Song Contest 2016 har arrangörerna all anledning att dra på smilbanden. I en purfärsk rapport som Sweco utfört på uppdrag av Stockholms stad genererade Eurovision 263 miljoner kronor relaterat till turism. Räknas Stockholmarnas extra spendering med är siffran 366 miljoner kronor.

Rapportförfattarna räknar också med att evenemanget gav Stockholm ett annonsvärde på 1,4 miljarder kronor, skriver SVT.

Därmed fick staden tillbaka insatsen om 100 miljoner kronor med råge.

– Analysen visar vilken enorm spinn-off som ett internationellt evenemang ger staden. Evenemang är mycket mer än biljettintäkter och arenakostnader – de är av stor betydelse för bilden av Stockholm, samt utveckling och arbetstillfällen i hela regionen, säger Jesper Ackinger, vice vd Stockholm Business Region i ett pressmeddelande.

Nio av tio Stockholmare tyckte att evenemangen i staden var bra eller mycket bra. Även tillresta besökare gav arrangemanget höga betyg sett till öppenhet, innovation och mångfald.

Dessutom ökade kännedomen av Stockholm i världen och bilden av Stockholm som musikstad stärktes.

– Det är glädjande att se att besökarna uppfattade Stockholm som öppet, välkomnande, innovativt och präglat av mångfald och alla människors lika värde. Det gör mig övertygad om evenemangens betydelse i visionen om en stad för alla, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad i ett pressmeddelande.

Eurovision i siffror

  • Besökarna stannade 5,2 dagar i genomsnitt och spenderade 2141 kronor per dygn.
  • Föreställningarna i Globenområdet attraherade 38 000 unika besökare. Utöver dessa tillkommer delegationerna och media samt besökare till evenemangen i staden. 7 av 10 biljettköpare var tillresta besökare, hälften av dem internationella.
  • Sammanlagt skrevs 54 026 artiklar och 149 150 i sociala kanaler om Stockholm kopplat till evenemanget.
  • Räckvidden på 61,2 miljarder motsvaras av att varenda människa i hela världen hörde talas om Stockholms Eurovisionvärdskap drygt 8 gånger, eller som om varje Europé hört motsvarande 83,5 gånger.
  • 9 av 10 uppfattade Stockholm som öppet och välkomnande. 8 av 10 uppfattade Stockholm som innovativt och präglat av mångfald
  •  1,5 miljoner besökte Eurovision Village.
  • Eurovision Song Contest sågs av drygt 200 miljoner tv-tittare

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.