Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Övriga nyheter

Gyllene Hjulet: "Jag och just jag ska känna mig träffad"

Publicerad: 25 april 2017, 11:47
Uppdaterad: 25 april 2017, 12:12

Bild 1/2  Sponsrade lopp är en trend som fortsätter att växa. Foto: Wikimedia

Trender Niklas Birgetz, vd för Sponsrings- och eventföreningen, ser fyra tydliga trender inom sponsrings- och eventbranschen som även återspeglas bland bidragen i årets Gyllene Hjulet.


En tydlig trend inom sponsrings- och eventbranschen går ut på att sätta individen i fokus.

– Det handlar om att individualisera erbjudandet, det vill säga: Jag och just jag ska känna mig träffad. De ska se mig, säger Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & eventföreningen, och fortsätter:

– Med dagens big data och teknik är dett­a fullt möjligt.

Som en pusselbit i den mer personaliserade trenden så handlar mycket av diskussionen inom sponsrings- och eventbranschen om intresse- och upplevelsebaserad kommunikation. Det är det som individen efterfrågar.

– Kan ett företag träffa mig rakt i hjärtat kommer jag gilla det och vara lojal och köpa deras produkter eller upplevelser.

Branschglidningarna är något som fortsätter att prägla branschen.

– Fler eventbyråer blir kommunikationsbyråer. Vad man gör är att man breddar sitt erbjudande och pratar inte bara sponsring och event, utan exempelvis även content marketing, CSR, endorsement, entertainment, content, licensiering och storytelling, säger Niklas Birgetz, och fortsätter:

– Vi ser även att traditionella reklambyråer och pr-byråer jobbar närmare vår bransch.

Hälsa och välmående är en annan stor trend just nu med exempelvis olika sponsrade lopp, nytt är att de inte drivs av traditionella idrottsklubbar utan privata bolag.

Den fjärde trenden kallar Niklas Birgetz ”digitalt socialt samhällsengagemang”, som i mångt och mycket går ihop med den sociala aktivismen som inte minst präglade förra året. När Donald Trump meddelade att han skulle införa inreseförbud för personer från sju, i huvudsak muslimska länder, väcktes exempelvis starka protester – inte minst på sociala medier. Just social aktivism är något som vi antagligen kommer se mer av även från företags­sidan.

– Här handlar det om att nyttja dagens teknik för att sprida att man tar ett socialt ansvar och gör bra saker för individer och samhället. Det är inget nytt med socialt ansvarstagande, men det ökar. Enligt IRM ökade den sociala sponsringen med 24 procent 2015.

Fyra trender inom event och sponsring:

  • Digitalt samhällsengagemang. Det är något som vi kommer se mer av framöver, menar Niklas Birgetz. Läkerols "Let's talk" och Los Santos Pride är exempel på detta som återfinns bland Gyllene Hjulet-bidragen.
  • Individen i fokus. Människor vill känna sig träffade och sedda. Ett exempel är Popagandas "Singelsläppet", där vanliga människor blev de som släppte kommande artister via sociala medier.
  • Hälsotrenden. Sponsrade lopp blir allt vanligare.
  • Branschglidningarna. Cirka 35 procent av de nominerade bidragen i årets Gyllene Hjulet är till exempel inte medlemmar i Sponsrings- och eventföreningen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.