Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Worldfavors Frida Emilsson: "Flytta hållbarhet direkt till startsidan"

Publicerad: 2 December 2015, 05:24
Uppdaterad: 9 December 2015, 11:52

Hållbarhetsexperten Frida Emilsson från Worldfavor ger sina bästa tips för att lyckas kommunicera hållbarhet på ett trovärdigt sätt.


1. Vänta inte

Kommunicera hållbarhet från dag ett. Ni kan aldrig bli färdiga med hållbarhetsarbetet så det är ingen vits att vänta. Maximal nytta av det ni gör får ni om ni berättar om det på en gång på ett öppet och ärligt sätt, även om det ännu bara är ett steg på vägen mot ert mål.

 

2. Vem vill du nå?

Som vid all kommunikation behöver ni fråga er vilka ni vill ska uppmärksamma ert hållbarhetsengagemang? Efterfrågan på hållbarhet har generellt ökat och fortsätter att öka bland de flesta grupper - konsumenter, anställda, vid upphandling, från ideella sektorn, men också finansiella sektorn. Gör en ordentlig analys av vilka målgrupper som ni främst vill nå ut till och välj kanaler därefter.

 

3. Definiera kärnbudskapet

Ett bra hållbarhetsarbete börjar i att ni analyserar var ni gör mest påverkan som företag. I vilka aktiviteter kan ni maximera er positiva påverkan och minimera er negativa. Gör ni detta kommer ni kristallisera fram kärnområden som är extra viktiga för just er verksamhet. Dessa, som bör tas fram i kombination med era målgruppers prioriteringar, blir era tydliga kärnbudskap för er kommunikation och visar på proffsighet.

 

4. Engagera internt och externt för varumärkespositionering

En framgångsfaktor är om hållbarhet sammankopplas med ert varumärke. Grunden är förstås att sätta hållbarhet som en central del av ert företags strategi och affär. När det kommer till kommunikation handlar det om att göra både kunder och medarbetare engagerade i era kärnfrågor gällande hållbarhet. Internkommunikation är lika viktigt som extern kommunikation.

 

5. Var innovativ och kommunicera modernt

Att hänga med i trender och nya metoder gällande både hållbarhet och kommunikation är viktigt för att få bra genomslag. En traditionell redovisning räcker inte om ett flertal av era målgrupper inte är benägna att läsa ett sådant format. Jobba istället digitalt och tidsenligt. Engagera kunder och anställda direkt på hemsidan, intranät, i butiker eller via sin mobil. Tänk utanför boxen och leta efter nya innovativa lösningar som kan hjälpa er att nå ut och fånga målgruppens uppmärksamhet utan att de behöver kämpa för att få informationen.

 

6. Visa på aktivitet

Hållbarhet är något som kräver en aktiv kommunikation. Håll era målgrupper kontinuerligt uppdaterade med era aktiviteter och framsteg för att spegla ert engagemang. Det dammigaste som finns är en flik på hemsidan med torr brödtext. Berätta hurni arbetar, berätta det närni gör det och berätta varför. Det är lätt värt några extra timmar i månaden.

 

7. Var öppen även med utmaningar

Förtroende för din verksamhet skapas genom transparens. Om ni enbart visar upp de områden ni är starka inom och sopar resten under mattan, riskerar ni att uppfattas som att ni döljer något. Dagens konsumenter är inte dumma, de vet att näst intill inget företag är perfekt. Att våga stå för sina utmaningar och hur man hanterar dem skapar ett trovärdigt varumärke på lång sikt.

 

8. Försköna aldrig

En förskönad bild av sanningen är i dagens informationssamhälle lätt att genomskåda. Så undvik detta helt för att inte skada er trovärdighet.

 

9. Undvik att kriskommunicera för någon annans misstag

Varför lägga ner hundratusentals kronor på kriskommunikation för någon annans misstag? Det är därför viktigt att ha stenkoll på samarbeten och leverantörer och att ha en bra kommunikation er emellan för att minimera den risken.

 

10. Visa mätbara resultat

Att visa på konkreta och mätbara resultat i era kärnfrågor ger uttryck för att era stora visioner följs upp och faktiskt generar resultat. Att visa på att ni mäter er prestation är kanske det mest effektiva sättet att skapa trovärdighet på. Somliga mätindikatorer tar längre tid att få fram och måste planeras. Andra kan de flesta företag svara på, såsom jämställdhet i styrelse.

 

Bonustips: Flytta fram hållbarhet på startsidan

Detta sista bonustips kan tyckas försumbart, men sänder faktiskt en stark signal vid första intrycket för de som besöker er webbplats. Flytta fram hållbarhetsfliken direkt på startsidan. Det visar att det är ett prioriterat område för er och du undviker att någon missar det.

 

Frida Emilsson

En av grundarna till Worldfavor – ett digitalt verktyg som hjälper företag att arbeta med och kommunicera hållbarhet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.