"Vi måste sluta rätta vår egen hemläxa"

Jonas Jonsborg, Nordenchef på Meetrics.

GÄSTKRÖNIKA. Jonas Jonsborg, Nordenchef på Meetrics, sammanfattar Dmexco och förklarar varför P&G:s tal var det viktigaste.

Mässan Dmexco som avslutades i torsdags kväll är julafton för oss som jobbar med digital marknadsföring. I två dagar samlas kollegor från hela Europa i tyska Köln för att utbyta erfarenheter och diskutera de senaste trenderna och nymodigheterna i vårt digitala ekosystem. Och inte att förglömma, för att avnjuta den fantastiska currywursten.

Jag kommer alltid hem laddad med inspiration och nya perspektiv. Och i år var inget undantag. Även om det vid en snabb blick på programmet kan kännas som att vi diskuterade mycket som varit på agendan ett tag nu. Data och AI hade en självklar plats i diskussionen, liksom den kommande dataskyddslagen GDPR och transparens.

För mig var dock Marc Pritchards, marknadschef på Procter & Gamble, keynote den största behållningen under mina två dagar på dmexco. Och med tanke på de efterföljande diskussionerna på plats var jag inte ensam om den uppfattningen.

Marc Pritchard, som tidigare i år konstaterade att det är dags för digital marknadsföring att växa upp, använde keynote-talet på dmexco för att fastslå tre riktmärken marknadsföringsbranschen behöver anamma för att tackla dagens utmaningar.

Det första riktmärket fördjupade hans tidigare utspel om digital transparens och innefattar bland annat behovet av oberoende tredjepartsmätningar och en gemensam standard för viewability. Det andra riktmärket rubricerar han som digital form och det handlar om att använda data för att öka annonsers relevans och tajming. Det sista riktmärket är digital funktion och fokuserar på reklamens roll i samhället och världen. Marc Pritchard är av åsikten att vi alla bör kämpa för att göra reklam till en god kraft i världen. Och det är ju svårt att argumentera emot.

Men jag vill backa till det första riktmärket digital transparens och specifikt lyfta behovet av oberoende tredjepartsmätningar. Det här är något som vi alla i branschen vet är viktigt och som vi kan förändra relativt snabbt. Ändå händer väldigt lite på området.

Det handlar om att bygga en trovärdighet i branschen och skapa trygghet för annonsörerna. Kort och gott att du med säkerhet vet att du fått det du betalat för. Och att du enkelt kan jämföra resultatet mellan olika plattformar. Att inte använda sig av oberoende tredjepartsmätningar är som att låta barn rätta sina egna hemläxor i skolan – knappast något som skapar trovärdighet och tillit.

Efter att ha stött och blött ämnet på Dmexco är det tydligt för mig att vi alla egentligen är överens om att det här är bra oavsett var i annonskedjan vi jobbar. Mitt medskick från Dmexco är att vi hjälps åt att skapa ett bättre annonsklimat genom att,

  • Som annonsör – ställ krav på oberoende tredjepartsmätning på de plattformar där du annonserar.
  • Som mediebyrå – ta nästa steg i arbetet med att säkerställa oberoende mätningar på alla kampanjer.
  • Som publicist – ta ett större grepp om transparensdiskussionen. Genom att proaktivt erbjuda bättre transparens hjälper du annonsörerna att fatta bra beslut.

Till nästa Dmexco hoppas jag att vi kommit så pass långt på resan att vi kan diskutera helt andra saker än att det fortfarande, mer än två decennier efter att IAB startades, är svårt att få tydlig insyn i vilken effekt vi får på våra digitala investeringar.

Jag säger som Marc Pritchard: it's time to grow up!

Jonas JonsborgNordenchef på Meetrics

Publicerad 2017-09-20 12.31Uppdaterad 2017-09-20 12.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: