Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Vem skapar ett digitalt smörgåsbord för medier?"

Publicerad: 23 januari 2013, 08:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Dagens Medias Erik Wisterberg efterlyser en digital stormarknad som samlar tv, tidningar, tidskrifter och streamingtjänster.


Ämnen i artikeln:

HBO NordicNetflix

Att det redan gått snart 19 år sedan Aftonbladet släppte ut Sveriges första tidningssajt i cyberrymden får vi tillåta oss att glömma bort för en stund. Nu ska medier som Sydsvenskan, Expressen, Svenska Dagbladet, Hallands Nyheter och Hallandsposten samt Mittmedias samtliga tidningar sluta upp med att ge bort innehållet gratis på webben. 2013 blir betalväggens år.

Det är positivt. Det är spännande. Och det är framtidens ödesfråga för tidningsbranschen och journalistiken.

Samtidigt tar många redan framgångsrikt betalt för innehåll på nätet. Spotify har gjort det i flera år. Netflix och HBO utmanar det traditionella tv-tittandet. Samtliga av de tre stora kommersiella tv-husen erbjuder reklamfria premium­alternativ till sina play-tjänster.

Och betalar det gör vi, när vanan väl sitter. Under ett år spenderade ett genomsnittligt svenskt hushåll 17 000 kronor på medier i form av abonnemang på till exempel tidningar, tv och telefon, enligt IRM:s rapport Hushållens medieutgifter 2011. Det är mer än vad hushållen lade på kläder.

Men när nya sätt att ta del av medier tillkommer, och de traditionella medierna skapar betalkanaler på nätet, kommer utbudet att bli oerhört stort. Antalet abonnemang som jag som konsument behöver teckna för att få det innehåll jag vill ha blir många. Det blir dyrt. Och krångligt eftersom allt måste handlas på olika ställen.

Ungefär som att handla mat förr i tiden – innan vitt skilda varor och konkurrerande varumärken kunde samlas i samma stormarknad. Ur stormarknaden kommer även min vision för framtidens mediekonsumtion.

Tänk om någon aktör kunde samla tv-kanaler, mediehus, tidningar, tidskrifter och streamingtjänster till en stormarknad för medieinnehåll.En tjänst där användaren kan få plocka ihop sitt eget skräddarsydda medieinnehåll, oavsett kanal.

Själv skulle jag kunna tänka mig att ha digitala prenumerationer på ett par morgontidningar, kvällstidningarna, kanske Fokus och Filter, ett gäng tv-kanaler, någon bra streamingtjänst för musik och varför inte HBO Nordic. När jag ändå är inne och väljer skulle jag säkerligen hitta något mer att kalasa på.

Uppsidan för medierna skulle bli större antal betalande kunder.

Uppsidan för konsumenterna skulle vara ett enkelt och snabbt sätt att köpa innehållet de vill ha – och kanske få ett paketpris.

Vem ska då göra detta? En internetoperatör? En fristående aktör? Mobiloperatörerna? Eller de stora mediehusen i samarbete? För samarbete över revirs- och företagsgränser kommer att krävas. Vilket förmodligen är en av anledningarna till att det digitala smörgåsbordet förblir en vacker utopi i mitt huvud.

Denna krönika publiceras även i Dagens Medias papperstidning #1 2013 – som har tema framtid.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

HBO NordicNetflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.