Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

”Varför vill inte fler vara med och leka?”

Publicerad: 11 November 2010, 05:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Om Spinn ska bli hela pr-branschens tävling måste fler byråer vara med, skriver Erik Westerberg, reporter på Dagens Medias och Spinn-jury-medlem.


Vår duktige praktikant Dante Thomsen slängde ut frågan över redaktionsgolvet. ”Vad är det där Spinn för något?”.

– Det är en mycket prestigefull pr-tävling som jag i år har äran att sitta med i juryn för, svarade jag snabbt.

Men från andra sidan rummet kom en mindre smickrande beskrivning.

– Det är en firmafest för typ fem pr-byråer som delar ut priser till varandra, sade en av mina reporterkollegor syrligt.

Det fick mig att fundera.

Varför är Sveriges pr-byråer så dåliga på att tävla med sitt arbete? Varför väljer inte fler att utnyttja chansen till att paketera och visa upp sina bästa case?

En kritik som hängt med tävlingen från start är att en viss byrå med kontor på Slussplan har en alltför dominerande roll år efter år.

De skickar in flest bidrag.

De vinner flest priser.

De har största bordet på galan, skriker mest när de vinner och festar allra längst när Spinngulden har delats ut.

De senaste åren har hegemonin naggats i kanten – vilket är positivt för tävlingen.

Men för att Spinn ska ta nästa steg måste tävlingen bli en angelägenhet för hela pr-branschen – inte bara ett fåtal byråer.

När större tävlingar som Guldägget och Cannes Lions infört pr-kategorier är Spinn också ett utmärkt sätt att skaffa sig tävlingsvana för större sammanhang.

Det är inte en slump att byrån på Slussplan, som ägnat sju år att slipa sina Spinnbidrag, tog hem priser då Cannes-lejon 2010 för andra gången delades ut för pr.

Jag som betraktar branschen utifrån kan i viss mån förstå att vissa byråer väljer att inte delta på grund av historiken.

Men det känns fegt.

Och det förstärker bara de barnsjukdomar som Spinn, grundad 2004, har dragits med.

Att låta MS&L ta över rollen som projektledare var ett steg i rätt riktning.

Men var ska tävlingen befinna sig om fem år? Vilka är visionerna?

Ett område som är värt att jobba på är att få med sig köparsidan. Att få upp kommunikations- och pr-cheferna på banan.

Ett annat givet område är att inleda ett långsiktigt arbete för att locka ett bredare startfält av byråer. Jag saknar framförallt de lite mindre byråerna. En konkret åtgärd kan vara att Precis inleder ett mer aktivt samarbete med Svenska PR-företagen för att locka även deras medlemmar.

Jag ska inte ägna hela detta utrymme till att gnälla. Under det de många sena kvällar jag granskat Spinnbidragen har jag i flera fall blivit positivt överraskad av den kreativitet och passion som ligger bakom bidragen.

Positivt är också att byråerna har blivit mycket bättre på att redovisa konkreta resultat av sina ansträngningar. Något som tidigare, enligt jurykollegorna, varit under all kritik.

En sista uppmaning till Precis, Spinn och MS&L är att pr-arbetet för att skapa buzz kring tävlingen måste skruvas upp rejält.

SVAR DIREKT:

Spinn är banbrytande, före Spinn fanns inga tävlingar i pr i Sverige. Årets Spinn är det största evenemanget av de sju gånger vi gjort tävlingen. Det var 36 byråer och inhouseavdelningar som lämnade in bidrag till tävlingen i år.

Till galan är ett 40-tal byråer anmälda och vi blir cirka 370 personer på Grand Hotell i morgon. Vi utvecklar Spinn varje år genom att lägga till och ta bort kategorier, nytt för i år är kategorin Samhällsinformation som öppnar tävlingen för fler typer av byråer.

Erik har flera kloka synpunkter, en del av dem har vi också tänkt på och kommer att fundera på igen i vår utvärdering och i vår planering för att ständigt förbättra tävlingen. 

Kaj Flick, generalsekreterare i Precis.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.