Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Varför riskera att försämra tidningen?"

Publicerad: 4 juni 2009, 07:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36


Mitt emot lunchrestaurangen Röda Kvarn stod nyligen Aftonbladets reportrar, redigerare och fotografer för att lyssna på ledningens dystra besked. 100 tjänster ska bort.150 miljoner kronor ska sparas.

Detta händer på en marknadsledande tidning som nyligen presenterat en vinst på 324 miljoner kronor för helåret 2008. En tidning som de senaste fem åren sammantaget har levererat ett resultat på närmare 1,5 miljarder kronor.

Frågorna som medarbetarna på golvet måste ha ställt sig ekar även i mitt huvud.

Varför låta yxan gå, riskera att försämra tidningen och tappa försprånget till Expressen? Borde inte de hundratals miljoner som Aftonbladet har dragit in till Schibsted kunna täcka upp för sämre tider? Vilket scenario är det egentligen som tvingar Aftonbladet att göra detta?

Det finns naturligtvis flera svar på frågorna.

 

Från Aftonbladets ledning svarar man att nedskärningarna är nödvändiga mot bakgrund av konjunkturläget. Schibsteds finansdirektör hävdar till och med att personalslakten på sikt ska göra tidningen bättre. Detta utifrån logiken att en lönsam tidning blir bättre än en blödande.

Ett annat svar är att tidningar och tv-kanaler blir alltmer en produkt som i första hand ska ge vinst till sina, ofta börsnoterade, ägare. Innehållet kommer i andra hand.

Aftonbladets till synes hårda sparpaket kan också vara ett sätt att hålla börsnoterade Schibsted på avstånd. Genom att ta krafttag och visa att de gör vad som krävs för att fortsätta vara en vinstmaskin kan de behålla sitt handlingsutrymme.

Alternativet är att Schibsteds ekonomidirektörer måste gå in och peka med hela handen.

De stora vinsterna från Aftonbladet används även för att täcka upp för blödande delar av Schibsted-koncernen, vilket måste kännas bittert för dem som nu får sluta.

På andra sidan Atlanten ter sig Aftonbladets sparprogram och de svenska mediernas problem blygsamma. Tidningarna där dör, vilket till stor del brukar kopplas ihop med finanskrisen.

Men den välkände medieprofessorn och författaren Robert McChesney hävdade nyligen i en krönika i vänsterliberala The Nation att det varken är lågkonjunkturen eller annonskonkurrensen från internet som gör att landets papperstidningar går under.

Istället menar McChesney att ägarnas krav på kortsiktiga vinster har urholkat produkten till den grad att folk inte längre ser poängen i att betala. Läsarna ser igenom det "billiga fluff" som tidningarna ersätter dyr undersökande journalistik och reportage med.

"En riktigt bra nyhetsorganisation är svår att bygga upp och tragiskt enkel att montera ned", skriver de före detta Washington Post-redaktörerna Leonard Downie Jr och Robert Kaiser.

Något att tänka på för Aftonbladet, Schibsted och alla andra tidningar som nu skär bort stora delar av personalen i jakten på vinster.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.