Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Vanligaste frågan i Almedalen"

Publicerad: 8 juli 2016, 11:27
Uppdaterad: 8 juli 2016, 11:32

TIPS FRÅN EXPERTEN. Social Industries vd Emma Blom om vad hon lärt sig i Almedalen.


Ämnen i artikeln:

Almedalen

Almedalsveckan går mot sitt slut och det har varit ännu ett år av trendspaningar, diskussioner och analyser. Jag har gått på seminarier, deltagit i paneldebatter och hållit föredrag.

Det här är mitt femte år i Almedalen och det är alltid intressant att se vad den stora trenden för året ska bli. 2016 skulle jag säga kännetecknas av att reklambranschen är väldigt hungrig på nya medier. Annonsörer vill testa nya kanaler och man letar efter partners, samarbeten och byråer som kan hjälpa till att bygga en modern kanalstrategi. Snapchat är det tydligaste exemplet. Den vanligaste frågan jag och mina kollegor fått är "Hur kan jag annonsera på Snapchat?".

Här ser jag ett problem. Hungern på nya medier gör att man missar det steg som måste komma innan. Där tycker jag att förra årets debatter hamnade mer rätt. Då handlade det om hur man ska tänka om kring hela sitt sätt att marknadsföra sig eller sin produkt. Att gå från traditionella reklamfilmer, banners och annonser till sådant content som engagerar människor på riktigt, och inte bara grundar sig i ett säljbudskap.

Med det sagt så tycker jag det finns tre saker att ta med sig från det här året, och som man borde tänka på när man planerar sin höst:

  • Utgå från var din målgrupp finns. Precis som med klassiska medieköp så är det inte kanalen i sig som är viktig, utan var din målgrupp befinner sig. Detta tänk har glömts bort när man nu börjar fokusera på nya medier. Fråga dig: Finns min målgrupp verkligen på Snapchat? Och hur kan jag i så fall bli relevant där?
  • Anpassa innehållet till kanalen. Vi går mot bistra annonstider i den mening att man måste hitta ett sätt att få sin målgrupp att konsumera ens innehåll frivilligt. Istället för att vänta på annonslösningar behöver man ta ett större grepp kring hur man skapar innehåll och göra det på ett sätt som människor vill konsumera.
  • Ifrågasätt hur du mäter. Våren har varit full av debatter kring videovisningar på YouTube vs tittarsiffror på tv. Jag tror man behöver lyfta huvudet en aning och titta på själva modellen. Det är viktigt att de gamla mätmetoderna som använts inte följer med in i det nya medielandskapet. Det kan leda till felaktiga resultat och irrelevanta slutsatser.

 

Emma Blom

Vd Social Industries

Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev