Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Våga förändra den sexistiska underklädesreklamen"

Publicerad: 4 Augusti 2009, 12:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16


Underklädesannonsörer befinner sig ofta i gränslandet mellan vad som anses vara könsdiskriminerande reklam och vad som är accepterat att visa i annonser. Självklart ska inte sexistisk reklam accepteras, men å andra sidan gör hårdare reklamregler det också allt snårigare för underklädesannonsörer.

Politiker på både EU- och nationell nivå har under många år hotat med att förbjuda sexistisk och könsdiskriminerande reklam helt och hållet. Branschen gör så klart allt för att undvika lagstiftning, vilket bland annat har lett till att fällningarna hos ERK, vars uppgifter numera ligger hos Reklamombudsmannen, har ökat. 1998 fälldes 22 kampanjer som ansågs vara sexistiska, och 105 anmäldes. Tio år senare fälldes cirka 65 kampanjer och ungefär 220 anmäldes.

Enligt Sydsvenskan har alla företag som sysslar med underkläder någon gång anmälts till ERK.

Så vad gör man då som annonsör?

Sloggi var för några år sedan helt fel ute när företaget utannonserade en tävling som skulle utse snyggaste rumpan: ”Show me your Sloggi”. Unga tjejer skulle skicka in bilder på sin rumpa endast iförd trosor. Vinnaren skulle få ett modellkontrakt. Kampanjen väckte ett ramaskri i medierna, men Sloggi försvarade sig med att tävlingen var harmlös och att det var svenskarna som var känsliga. Några dagar senare drogs kampanjen in i Sverige, Norge och Danmark och kampanjsajten stängdes ned.

H&M:s julkampanjer har fått utstå en hel del kritik och har också blivit anmälda flera gånger om. Men den omtalade underklädeskampanjen med Anna Nicole Smith 1993 fälldes exempelvis aldrig av ERK. Trots all kritik mot underklädeskampanjerna så lyckas H&M även skapa en hel del buzz inför sina kampanjer och det har uppstått historier om bilister som kört av vägen när de stirrat alltför stint på de utmanande utomhustavlorna.

Lindex fick för några år sedan se sin bh-kampanj ”We love boobs” censurerad av SL som tvingade kedjan att ta bort ordet ”boobs”. Ett år senare hade SL inget emot den liknande troskampanjen ”We love bottoms”.

Det senaste exemplet är Björn Borg som häromdagen drog igång en ny underklädeskampanj, som liksom Sloggis indragna kampanj bygger på att folk ska skicka in bilder på sig själva i underkläder. De två kampanjerna har dock en stor och viktig skillnad. I Sloggis kampanj var det främst snygga rumpor som skulle fotas och skickas in, medan det i Björn Borgs kampanj mer verkar handla om att både män och kvinnor ska skicka in roliga och dråpliga bilder. Men fortfarande iklädda underkläder, så klart. En skillnad som jag tror kan vara avgörande när det gäller att minska antalet anmälningar till Reklamombudsmannen och antagligen också undgå en fällning.

Självklart vill underklädesannonsörerna visa upp sina produkter. Men varför göra det på ett så stereotypt sätt? Våga göra något annorlunda och modigt istället.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.