Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

”TV4:s försök att skadeskjuta SVT är patetiskt”

Publicerad: 23 Juni 2010, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Att göra public service sämre är inte rätt väg att utveckla medielandskapet, skriver Dagens Medias Erik Westerberg.


Ämnen i artikeln:

SVT PlaySVTTV4-gruppenPublic serviceTV4

SVT:s prisade Play-tjänst har skapat mervärde för licensbetalarna, som fått tillgång till massor av material on demand på webben.

Samtidigt har SVT, som ofta får utstå spott och spe för att vara en trögrörlig kollos, genom sin ambitiösa satsning drivit hela webb-tv-utvecklingen i Sverige.

De har visat vägen.

De kommersiella kanalerna har snällt följt efter.

Ingen kan idag hävda annat än att SVT banade vägen för den tresiffriga tillväxt som IRM nu spår inom webb-tv.

Det kan tyckas oproblematiskt att SVT gör sitt allra bästa för att skapa mesta möjliga nytta för mediekonsumenterna – oavsett plattform.

Om publiken flyttar ut på nätet måste självklart public service följa med.

Allt annat vore slöseri med licenspengarna.

Men nu ska Public Service-bolagen vingklippas för gott – för att skydda de kommersiella medieaktörerna från ”snedvriden konkurrens” från de allmänt finansierade public service-bolagen.

För alla ”nya permanenta programtjänster och andra större tjänster av större betydelse” ska SVT, UR och SR först behöva be om lov från regeringen, enligt utredarens förslag.

Opinion för dessa begränsningar piskas nu upp, bland via DN Debatt, av olika företrädare för medierna.

TU, med Anna Serner i spetsen, tycks livrädda för att de landsortstidningar som ofta har mer eller mindre monopol på de lukrativa lokala annonsmarknaderna ”ska krossas” av SR med sina ”stora och offensiva expansionsplaner”.

Bakom den uppskruvade retoriken ligger SR:s vilja att paketera sina nyheter på webben.

Att visa redan idag existerande innehållsströmmar på nätet – där användarna finns.

Grunden till den kommande förhandsprövningen finns i ett EU-direktiv från 2009, som Sveriges regering har få möjligheter att ändra på. 

"Hur prövningen ska utformas och vilka regler som ska gälla hör till det som vi nu funderar över”, säger Erik Kristow, sakkunnig på kulturdepartementet, när jag frågar om kulturministerns inställning.

Ett regeringsbeslut väntas i höst.

Jag kan bara vädja till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth att se till att systemet blir så lite klåfingrigt och så snabbfotat som det bara går. Att hon låter public service-bolagen vara den motor i teknikutvecklingen som de har bevisat att de kan vara. Att hon låter dem serva publiken med de bästa tjänsterna där publiken finns.

Att hon låter de kommersiella medierna sporras till att bli bättre, hänga med och återuppfinna sig själva.

Att göra public service sämre är inte rätt väg att nå utveckling.

Sveriges största kommersiella kanal, TV4, gör allt för att se till att förhandsgranskningen tvärtom ska sinka public service så mycket som möjligt.

I remissvaret till kulturdepartementet framgår det att Jan Schermans TV4 vill att konkurrenten SVT ska behöva vänta i ett halvår, istället för föreslagna tre månader innan, de får godkännande eller avslag på att lansera nya tjänster.

Ett tragiskt försök från TV4 – en marknadsledare med ett rörelseresultat på 642 miljoner kronor krisåret 2009 – att skadeskjuta sina konkurrenter istället för att själva bli bättre.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.