Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"TV4 har fått floppfrossa"

Publicerad: 1 November 2010, 13:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

TV4 har fått floppfrossa och kalla fötter. Flera prestigeprojekt har gått i kvav och nu är det de gamla beprövade formaten som ska dra in tittarna. Mission Impossible för alla utom TV4 – vars kader av tjänsteskrivare på kvällspressen är redo att rycka ut, skriver Dagens Medias Henrik Widell.


Stjärnor på is var en mindre besvikelse, Kändisdjungeln och Dansfeber fullgångna katastrofer.

Miljoner kronor i produktionskostnader kastades i sjön och kanalen underlevererade till sponsorer och annonsörer.

På TV4-huset skakar Jan Scherman en utskrift tittarsiffror mot programdirektör Åsa Sjöberg och kräver bot och bättring. Det var bättre förr, tycker Scherman, när Fångarna på Fortet var det fräsigaste som gick på tv och då Robinson lockade flera miljoner på SVT.

En idé föds. Snart nog kan en jublande Anna Bråkenhielm, vd på Silverback, meddela att TV4 köpt Robinson. Robinson följs senare av Fångarna på fortet, Time Out och nu senast Big Brother. Tablån skulle kunna vara ryckt direkt från en tio år gammalt tv-bilaga.

För TV3 och Kanal 5 vore den här strategin rena idiotin – men inte för TV4 – som i kraft av landets största kommersiella kanal får mycket serverat gratis. För när TV4, och för den delen också SVT, gör något så blir det per automatik ett jädra surr på kvällspressens nöjesredaktioner. Nyhetsfebriga nöjesreportar ringer in scoop om paktbildning, gruppmobbing och Anna Book som känner sig kränkt av tävlingsledningen. Löpsedlar lyser gula över hela landet.

Kvällspressens och tv:s symbiotiska förhållande är inget nytt, men det är tydligt vilka Aftonbladet och Expressen helst hoppar i säng med. När TV3 tog över Robinson 2004 fick de ingen medial uppbackning, inga löpsedlar – de fick en gäspning – trots att tävlingen var tuffare än någonsin. För att det ska bli löpsedlar i en TV3-produktion krävs att en tävlingsdeltagare dänger ett järnrör i huvudet på någon.

Toppnoteringen för Robinson i TV3 stannade på 730 000 tittare. När det relanserades i TV4 låg tittandet på 1,3 miljoner. Fångarna på Fortet drog över 1,7 miljoner.

Ingen kritik mot kvällspressen som gör vad de ska för att sälja sina lösnummer. Egentligen, ingen kritik heller mot TV4, som måste få tittarlagret att växa när det är rekordtrångt för annonsörerna i tv.

Ett varningens ord dock; det finns en gräns för hur mycket gammal skåpmat tittarna orkar tugga i sig. När den dagen kommer är det bäst för TV4 att de har nästa generations storprogram på banan. Fångarna på Fortet och Robinson är milstolpar i den svenska tv-historien men de tillhör båda ett svunnet årtusende.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.