Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

”TV4 får mig att vilja röka crack”

Publicerad: 11 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

KRÖNIKA. Man behöver lyckopiller för att bli upphetsad av TV4:s hösttablå. Det skriver Dagens Medias Erik Westerberg.

Ämnen i artikeln:

TV4

EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


MTV makes me wanna smoke crack – fall out of the window and I’m never comin’ back”. Den längtande poetiska meningen skrev den alternativa flum-musikern Beck för ganska exakt 20 år sedan.

Jag har över huvud taget inte tänkt på vare sig min forne husgud Beck eller dennes MTV-diss på denna sida av 2000-talet.

Men samma känsla som Beck sävligt bräkte ur sig till klangerna från en akustisk gitarr växer i min kropp när tv-hösten nu går igång med full kraft.

Fredagsmyset trängs bort av ett äckel.

För i ett läge där annonsörerna länge skrikit efter reklamtid i tv – och kanalerna desperat behöver öka sitt lager av säljbara ratings för att inte missa mångmiljonintäkter – är tv-tittarna utelämnade till att göra som Beck föreslog.

Någon form av lyckopiller måste man gå på för att bli upphetsad av höstens tablå.

Mest anmärkningsvärd är giganten TV4:s tablå. När jag intervjuade kanalens före detta vd Jan Scherman slog han på stora trumman och förkunnade att TV4 skulle ”dominera” tv-året genom att öka programbudgeten med 30 procent.

Resultatet 18 månader senare: Alla programmiljoner (som sänkte TV4:s vinst rejält 2011) får Aftonbladets chefredaktör Jan Helin att inse att han blivit gammal.

Helins första bevis på tesen, att allt går igen när man är äldre, är just tv-kanalernas oförmåga att förnya sig.

”Man kan säga mycket om kapitalets krafter i medier. Men till och med Marx menade att kapitalismen hade förmåga till kreativ förstörelse för att bygga nytt. Denna start är varken kreativ eller förstörande, den är trött och rädd. Och ett starkt bevis för att vi vandrar runt i typ 1992”, skrev han nyligen i papperstidningen.

Han har rätt.

Det är inte kreativt att bygga sin prime-time-programmering på åter­använda storheter som ”Dallas”, ”Robinson” och ”Fångarna på fortet” parat med trötta långkörare som ”Körslaget” och ”Bonde söker fru”.

”Kockarnas kamp” är ett undantag i återanvändnings­träsket – även om mat-temat kan ha haft sin peak.

Höstens nya storsatsning ”X Factor”, enligt TV4:s nye vd Casten Almqvist kanalens ”största någonsin”, dras med problemet att formatet känns gammalt innan det ens haft premiär i Sverige. 2004, när programmet hade premiär i Storbritannien, hade Jan Helin flera år kvar till 40-års-strecket och Sveriges statsminister hette Göran Persson.

Istället för att gnälla på att SVT1 kapar åt sig tittare genom breda underhållningsprogram borde TV4 visa att kanalen har kraften, modet och fingertoppskänslan att vaska fram framtidens storformat. TV4 är trots allt Sveriges största kommersiella tv-kanal – och har dessutom en stadd kassa.

Våga och vinn, som med den på förhand osäkra satsningen ”Så mycket bättre”, som slutade i succé. Som med ”Solsidan”.

För nej, Jan Helin, det är inte du som har blivit äldre. Det är tv-kanalerna som blivit fegare.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev