Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"TV-tittaren är vinnaren i höstens tv-batalj"

Publicerad: 26 Augusti 2009, 03:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Inför en kanske rekordstark tv-höst siar Mindshares tv-chef Fredrik Lagerström om vem som går segrande ut striden.


Inom tv-världen går vi en av de mest spännande höstarna på länge till mötes. De tre stora kommersiella mediehusen inom tv har trots den vikande konjunkturen lovat att investerat stora pengar i sina tablåer och ser ut att hålla detta löfte. Hur kommer då hösten se ut? Vad kommer vi få se i rutan och vem står som vinnare när vi skålar in det nya året?

På Söder Mälarstrand har MTG förutom att ha förberett sin flytt till ett nytt tv-hus även planerat en ny hösttablå. En av MTG:s största satsningar är förstås Superstars. Där kommer vi att få se 16 stycken svenska idrottsmän och kvinnor göra upp i klassiska OS-grenar.

Med namn som Stenmark, Salming, Ravelli och Forsberg som lagledare samt Renée Nyberg och Ola Wennström som programledare känns programmet som ett allvarligt hot mot TV4:s familjeprogram. Andra nya program är bl.a. Kniven mot strupen, ett svenskt Kitchen Nightmares och Svenska Hollywoodfruar som handlar om svenska kvinnor som lever lyxliv i Hollywood.

Serien har en riktigt stark casting som kommer att väcka uppmärksamhet. Därtill har MTG satsat på s.k. säkra kort: Ensam Mamma Söker, Lyxfällan, Sveriges fulaste hem (förvisso nytt program men med de två inredningsexperterna Simon och Tomas från programmet med samma namn), Paradise Hotel, Erik & Mackan samt Grannfejden, alla program som vi sett tidigare. Lägg därtill inköpen The Mentalist och NCIS LA, så känns MTG väldigt starka under hösten.

På andra sidan Stockholm, borta på Gärdet har även TV4-gruppen förberett sig inför hösten. Idol, Körslaget, Robinson är stora, kända format som vi tidigare har sett utspridda över året. Nu är de ihopsamlade under samma säsong. Givetvis finns även nya program hos TV4-gruppen.

Folkkära kocken Tina Nordström har fått sitt eget matlagningsprogram (Tinas Cookalong som bygger på den brittiska förlagan Gordon Ramsey’s Cookalong som tidigare i år gick på TV3) och ett annat brittiskt format man har plockat upp är tittarsuccén I am celebrity get me out of here som har fått den mindre lyckade översättningen Kändisdjungeln här i Sverige. Kändisdjungeln kommer att ledas av David Hellenius och Tilde de Paula och får väl därmed kategoriseras in i facket fullsatt-festligt-folkligt.

Att ”bränna av” så här stora format på så pass kort tid visar att TV4 på allvar kommer att gasa sig ur lågkonjunkturen. Vidare bör även nämnas att allas vår Zlatan Ibrahimovic numera gått till Barcelona och La Liga och därmed även flyttat in i TV4 Sport (från att tidigare fått husera i Kanal 9 samt Canal+).

Även i de centrala delarna av Stockholm har planeringen varit i full gång och till ännu större grad än de andra kanalhusen satsar Pro7Sat1, eller som man säger i folkmun ”femman” och ”nian”, på tidigare succéer . Wipeout, Fredrik och Filip, Roomservice och Färjan är några av de program som vi kommer att få se igen.

Lägg därtill de urstarka inköpen Grey’s Anatomy och Desperate Housewives och de nästan lika starka CSI, Criminal Minds och Ugly Betty så står även Kanal 5 väl rustade för hösten. Givetvis finns det även nya program på femman. Ingen har väl hittills missat att de ska sända en s.k. work-place-reality-såpa (något som har blivit Kanal 5:s paradgren) om varuhuset Gekås i Ullared.

Vinnaren i detta är givetvis svår att sia om utan att ha sett några rörliga bilder. För även om vi sett stora delar tidigare så sitter inte kanalerna stilla utan skruvar på formaten, slipar på programmen och även kastar om i tablåerna så att de får de bästa ”flödena”. Men vem står då som vinnare när hösten är över då? Mitt tips i nämnd ordning är TV4-gruppen, MTG, Pro7Sat1, men framförallt du och jag som tittar på TV.

Fredrik Lagerström

tv-chef Mindshare

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.