Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Traditionella industrier möter nya utmanare"

Publicerad: 27 oktober 2017, 10:55
Uppdaterad: 27 oktober 2017, 11:02

Sofia Hellsten på Making Waves.

SPANING. Sofia Hellsten på Making Waves delar med sig av sina spaningar från konferensen Tech In Asia i Tokyo.


Topp: Alexis Zhengs (Product lead, Uber) insiktsfulla kommentarer kring AI. Bland annat att AI måste ses som ett verktyg, som är perfekt för att lösa vissa problem och överflödigt i andra, men även att affärsmodellen fortfarande är viktigare än en applikation av teknik.  

Botten: Överrepresentationen av män både på scen och i publiken. 

2010 låg tech-investeringar i Sydöstra Asien på mindre än 100 miljoner dollar. 2015 hade denna siffra stigit till hela 1600 miljoner, och tidigare under året rapporterades det även att Singapore hade gått om Silicon Valley och landat som världsledande i termer av kvalitet och kostnad för talanger på den globala start-up scenen. Att det händer saker på den asiatiska tech-scenen var tydligt även under Tech In Asia Tokyo. Dock går det att konstatera att även in denna del av världen behöver det fyllas på med kvinnor; det gick en frisk fläkt genom salen när en helt kvinnlig panel (Allison Baum - Fresco Capita, Anne Marie Droste - Entrepreneur First,Reina Nakamura - SVT fund) kom in på scenen och pratade insiktsfullt om de växande investeringarna av VC i Sydostasien.

Nya lösningar för att hantera stora populationer

Populationsmängd är en utmärkande skillnad mellan de asiatiska och skandinaviska marknaderna, vilket reflekterades i affärsidéer och diskussioner på agendan. Ett återkommande tema var just lösningar för att hantera mycket stora mängder människor på ett smidigt sätt - i allt från rekrytering och leveranser, till plats och identitet. Exempel på detta är såklart hur delningsekonomi trenden appliceras på allt från mötesrum (Spacee i likhet med Sharedesk), eventlokaler och som följd även tjänster som förenklar säker identitetsverifiering vid delningstjänster.

Det samma gäller en begynnande arena för nya typer av rekrytering, något som framförallt i Japan är ett mycket stort stressmoment för företag såväl som jobbsökande. Bland deltagande start-ups var många tydligt riktade mot att komma runt den ödesdigra "shukatsu" (jobhunting-season för nyexade) som präglar Japan varje mars-december. Allt från Facebook-integrerade botar som sätter ihop ditt cv och matchar dig med arbetsgivare till den nyligen släppta GILT – ett AI-baserat Tinder för jobbsökande. Intressant är även koreanska Profound (omnämnd till Koreas bästa startup av SeedStars), en marknadsplats som knyter samman konsulter och industriexperter med uppdragsgivare. De har över 60 000 globala talanger i nätverket, och är ett tydligt svar på gig-ekonomins framfart. 

Traditionella industrier möter nya utmanare

Många traditionella industrier så som post och bank ligger i denna del av världen långt efter och är fortfarande mycket byråkratiska. Då finns det stort utrymme för nya spelare att kliva in och förenkla upplevelsen för både slutanvändare och relaterade företag, många gånger genom en förenklande SaaS-lösning. Just företag som levererar SaaS är en växande affär med web-2-print företaget Raksul i ledningen - nu påväg mot den globala marknaden med totala investeringar på 71.8 m USD. I likhet med skandinaviska Gelato så hjälper de sina kunder med lokal produktion av trycksaker och utan att äga några tryckerier.

Det är värt att nämna att den globala print och förpackningsmarknaden är estimerad till ett värde på $1090 miljarder (2018), så nog kan vi där vänta oss större utveckling framöver. Raksul har nu även börjat ta en större del av värdekedjan med Hakobell – en plattform för bokning av leveransservice, som på i snitt 4 min matchar leveransjobb med leveransföretag. Det löser smidigt en annars (i Japan) mycket byråkratisk, personalkrävande och omständlig process kring varuleveranser och utnyttjar fritt utrymme hos befintliga leverantörsföretag utan att själva sköta leveranserna.

Tokyo.

Även Fintech är på frammarsch och på frontlinjen finns japanska P2P-betalplattformar så so Paymo, Line Payoch Kyash vilka fick stor uppmärksamhet. Till skillnad från Sverige där motsvarigheten Swish bygger på ett samarbete banker emellan har dessa företag gått runt trögrörliga institutioner, vilket framåt eventuellt ger större utrymme för utveckling än i till exempel Swish.

När det kommer till företagande har japanska Freee som tillhandahåller SaaS för bokföring sedan ett antal år tillbaka börjat förändra hur mindre och mellanstora företag håller koll på siffrorna. Grundare DaisukeSasaki talade om hur de sedan 5 år tillbaka haft ett sort fokus på AI som ett verktyg för effektivisering och automatisering i att ta fram ekonomiska beslutsunderlag. Freee började med att placera historiskt pappersarbete i molnet och nu strävar de efter att med företagens egen data och AI’s hjälp kunna skapa verktyg som kan hjälpa VD och ledning i beslutsfattande: så att resurser kan läggas på idéer snarare än att optimera en excelfil. Och data är något de har, förra året uppmättes antalet aktiva användare till 600 000 företag.

Japanska r egulationer till fördel för framfart av kryptovalutor

Men helt obsolet är inte den traditionella japanska ekonomisektorn. Något som fick en mycket uppmärksamhet var det faktum att Japanska FinancialServices Agency i April i år erkände krypto-valutor som en laglig betalningsmetod, och en samling av japanska banker arbetar nu med lanseringen av J-coin: en nationell digital valuta för att minska kontantanvändande. Det ska även tilläggas att Japanska regeringen under början av 2018 kommer att testa användandet av blockchain i arbetet med vissa offentliga upphandlingar. Denna typer av sanktioner talar för att det framöver definitivt kommer att finnas utrymme för stor utveckling inom dessa områden på den japanska marknaden - med efterföljande applikationer. Kanske ger det Japan ett försprång?

Talangutbudet i Asien är en utav marknadens främsta styrkor

Varför ska vi då blicka mot Asien? Som diskuterades i en panel under konferensen; Tidigare har trenden många gånger varit att ta affärsmodeller och idéer från USA och Europa, modifiera dem något och sedan applicera dem på asiatiska marknader. Diskussioner kretsade kring hur vi ni börjar se det omvända beteendet. Fördelen med att nya företag här helt kringgår de traditionella industrier är att de inte behöver ta hänsyn till äldre, ej längre optimala, teknologiska system utan kan innovera fritt med utgångspunkt från de globala framsteg som gjorts inom tech och utveckling så väl som design. De stora populationer som finns i denna dela av välden ligger även till grund för tillgång på välutbildat humankapital inom tech-sektorn, en nyckel till att i högt tempo kunna lösa nya problem och förbättra befintliga plattformar. In en tid då alla springer är det bara en fråga om vem som kan springa snabbast.

Sofia Hellsten, Making Waves

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.