"The Arks pr-succé - ett underbetyg"

2010-05-12 09:47  

Dagens Medias Erik Westerberg undrar hur det kommer gå för pr-skivan när nyhetens behag lagt sig.

The Arks senaste albumsläpp är inget annat än ett genidrag. Jag är den första att hålla med om det. På en vecka har bandet lyckats sälja 26 000 exemplar av sitt magasin, med den medföljande skivan ”In full regalia”.

– Ingen svensk platta har sålt så mycket på en vecka sedan slutet av 1990-talet, säger The Arks manager John Gray, när jag ringer upp.

Skivan har redan ”sålt guld”. Något som i stort sett varenda dagstidning i Sverige, med TT:s hjälp, har uppmärksammat, vilket ger The Ark en väldigt positiv spinn – och därmed möjlighet att sälja ännu fler skivor och konsertbiljetter. Gratis annonsplats, skulle man kunna kalla det. Eller bara bra pr.

Tidning efter tidning har hyllat The Arks smarta och nydanande distributionskanal, som dessutom medför en lägre momssats. På Twitter har – som vanligt – tyckarna raljerat. Denna gång över hur lätt det var att lösa skivindustrins kris.

Men ingen har, vad jag vet, satt siffrorna i perspektiv till hur bandets tidigare plattor har sålt.

• ”Prayer for the Weekend” (2007) – sålde platina (över 40?000 ex) i stort sett omedelbart.

• ”State of the Ark” (2005) – sålde guld (över 30?000 ex) efter nio månader.

• ”In lust we trust” (2002) – sålde guld (över 30?000 ex) på två veckor.

• ”We are the Ark” (2000) – sålde platina (över 80?000 ex) inom sex månader, och sålde guld (över 40?000 ex) inom två månader.

Få har nämnt att skivbranschens pr-trick nummer ett, guldskivan, tidigare krävde 40 000 sålda exemplar. Detta sänktes 2002 till 30?000 exemplar och 2006 till 20 000 exemplar. I den kontexten är ”succén” inte längre lika självklar.

– När The Ark började, i slutet av 1990-talet, kunde en stor debut sälja över 100 000 exemplar. Nu säljer Salem Al Fakir, Melodifestival-ens inofficiella vinnare, inte ens 10 000 skivor, säger John Gray.

1999 såldes 22,1 miljoner album i Sverige, enligt officiell branschstatistik från Ifpi. Samma siffra för 2009 var 15,8 miljoner, en minskning på 28,5 procent. The Arks förra skiva ”Prayer for the Weekend” sålde 63 000 fullprisexemplar på knappt åtta månader. Platina direkt vid släppet. 

– The Arks skivor säljer alltid bra. De brukar ha mycket förbeställningar, säger en medarbetare på Ifpi.

Att The Arks ”In full regalia” kommer att sälja över 63 000 exemplar, trots det låga priset 99 kronor, ter sig inte självklart. Vad händer när nyhetens behag har lagt sig? När pressbyråns och Seven Elevens megakampanj är över och tidningen flyttas från kassan?

Det återstår att se.

Min hyllning får därför vänta.

Klart står att The Ark sällar sig till en växande skara vitt skilda aktörer som skapar egna medier för att sälja sin huvudprodukt. Bubbleroom och Clas Ohlson är några andra exempel. Mumma för de uppdragspublicister, i fallet The Ark Aller Custom Publishing, som får uppdragen.

Och musiken då?

Efter att ha köpt magasinskivan, läst Strages och Gradvalls beställningstexter, kan jag konstatera att den är precis som pr-kampanjen: millimeterregisserad glamrock med mycket yta.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt