"Ta träningen till 2.0"

2012-12-12 13:05  

GÄSTKRÖNIKA. Clara Grelsson, projektledare på Mindshare, slår ett slag för bättre hälsa i december – branschens stora festmånad.

Det är mediebarer, reklamtävlingar och invigningar. Festerna som avlöser varandra i den här branschen är många och nu är det dessutom december – månadernas månad när det gäller mat och dryck. Det blir ett och annat julbord med tillhörande snaps och tiden närmast jul ska sedan också spenderas med familj och till att ”vila upp sig”, vilket för många inte innebär speciellt mycket fysisk ansträngning.

Alla vi som jobbar inom media och marknadsföring har säkerligen hört talas om de otaliga appar, sajter och redskap som kan användas för att pusha oss de där extra metrarna. Jag springer med Runkeeper för distans och fart samtidigt som jag har på mig min pulsklocka. Reggar träningspasset på Funbeat och använder telefonen för att kolla mitt styrkeprogram samt spela musik i gymmet. När dagen är slut kollar jag mitt Nike Fuel Band för att se hur aktiv jag har varit under dagen och jämför med mina Facebook-vänner. Jag blir peppad av att jag har något som faktiskt mäter min rörlighet under en dag, men jag tror inte att det fungerar för alla.

Nu har vi kommit till nyårslöftenas tid och om du är sugen på att leva lite nyttigare i januari eller ändå tänkte ta en vit månad så har jag tipset på hur du gör det till 2.0 – med eller utan appar.

Första november påbörjade jag något som heter FitnessFighten. Det är ett nätbaserat träningsprogram som är hopsatt av en personlig tränare och kostar 500 spänn. Det innebar att jag skulle träna ett kombinerat träningsprogram med kondition och stryka varje dag under 30 dagar. Samtidigt skulle jag avstå alkohol och sötsaker och äta regelbundet. Jag ska ärligt säga att det tog mig två veckor att fundera på om jag skulle signa upp mig eller inte. Utmaningen kändes till slut för frestande för att avstå och jag hade ju läst om så många som klarat av det innan mig, så varför skulle inte jag göra det?

Var 10:e dag vägde och mätte jag mig och blev ännu mera peppad för varje gång. Min melodi var att träna varje morgon innan jobbet så jag hade kvällarna fria till annat. På helgerna tränade jag hemma, vilket gick minst lika bra som på gym. Oftast kan det vara svårt utan att behöva en maskin som är gjord för att förvaras under sängen i bästa tv-shop-anda.

Efter mycket planering och karaktär är det idag början av december. Den tråkigaste och mörkaste månaden på året har bara flugit förbi för jag har fokuserat på något helt annat – att uppnå mitt mål. Jag trodde att mitt liv var ganska okej när det kom till träning, vilket det kanske har varit men det är maten och allt annat skit man stoppar i sig som verkligen gör den stora skillnaden.

Efter 30 dagar har en sorts euforisk känsla dykt upp. Jag har aldrig mått bättre, varit starkare och piggare samt några kilo lättare. Mitt nästa mål blir att behålla mitt nya liv under våren samt att klara av gångbandstestet som utförs av brandmän för att kontrollera deras fysiska status. Nåt nytt mål måste jag ju ha!

Om du innerst inne vill satsa på dig själv och vända branschtrenden efter nyår så tycker jag verkligen att du skall testa detta. Så länge du bestämmer dig för att det är slut med bortförklaringar för att hoppa över träningen och skippar onödiga mötesbullar så kommer du klara det galant både med eller utan appar.

Man/kvinna/ålder/utgångsvikt/allergiker/kreatör eller bara lat – testa!

Clara Grelsson är projektledare och digital planerare på Mindshare.  Hon arbetar inte med företaget hon tipsar om.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt