Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Storytelling – trovärdigt eller ironi?

Publicerad: 19 November 2014, 08:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

KRÖNIKA. För att låna Ikeas gamla slogan: Inte för de rika men för de kloka. Ofta förhåller det sig så med storytelling. Det skriver Svante Nybyggars, copy vid Nybyggars kommunikation.


Alla företag vill stå för något, kunna berätta en story. Tyvärr blir resultatet mest ironiskt, när till exempel el- och byggjättar försöker visa upp sina mjuka, mänskliga sidor. Vi konsumenter låter oss inte luras, i kontakterna med dem möts vi ju ofta av storföretagarfasoner.

Inte heller tror vi på brödgiganten som säger sig "baka med kärlek". Eller det stora lantbrukskooperativet som i annonser hävdar att en bonde "legat vaken i många nätter" för att få rätt på det inplastade korvbröd som syns på bild.

Storytelling kräver fingertoppskänsla. Jag ska ge ett klockrent exempel.

Genom mitt intresse för denim och workwear, har jag fått syn på bröderna Oskar Sommarlund och Anton Olsson, med sydsamiska rötter. De är i färd med att lansera ett nytt jeansmärke, Sarva, som tillverkas i Borås. Det är i sig unikt. Svensk jeanstillverkning upphörde på 1970-talet i samband med att Gul & Blå, Puss & Kram med flera flyttade produktionen utomlands. (I rättvisans namn bör nämnas att Unionville i Stockholm och Nerdy by Nerds i Malmö idag syr upp jeans i Sverige, men i begränsade volymer.)

Bröderna Oskar och Anton vet hur slipstenen ska dras, för att få kvalitetsmedvetna konsumenter att jubla. Inte minst i Asien.

I ett tidigare projekt (Denim Demon) lät bröderna en grupp renskötande samer använda jeansen i sju månader. Jeansen skickades sen, trasiga och blodiga, till Japan där skickliga jeanstillverkare gjorde replikor, inklusive blodfläckar, som såldes för 3 500 kr per styck. Magasinet Filter publicerade ett reportage om projektet och det finns också beskrivet i boken "Norrland" av Po Tidholm.

Oskar och Anton har förstås ingen marknadsbudget i nivå med de rika historieberättarna. Å andra sidan har de vad jättarna saknar – hög trovärdighet. De kan nå ut med sin berättelse viralt och via jeanssajter.

Utöver Sarvajeansen har bröderna kopplat på en kollektion av stryktåliga outdoorplagg, som nu hittar ut i återförsäljarledet.

Som konsument känner man sympati och önskar att det ska gå kommersiellt bra för Sarva. Spännande att följa utvecklingen.

Efter många år som copywriter, med inblick i otaliga börsbolag, bankar hjärtat nu speciellt för små och medelstora företag. Det är som att historieberättandet funkar som bäst innan det blir big business.

Svante Nybyggars

Fotnot. "Sarva" är samiska för en 3-årig, ej kastrerad rentjur.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.