Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Stor spricka mellan marknadschefer och digitalt"

Publicerad: 10 September 2009, 10:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Det finns en stor skillnad mellan den digitala värld som konsulter lever i och den som marknadschefer på många företag lever i. Det skriver Dagens Medias Ola Eriksson.


Byråvärlden skriker efter digital kompetens men har svårt att hitta den, framför allt eftersom att området är så pass nytt att få har hunnit få den kompetens som branschen i många fall skulle vilja ha. Byråernas mer snabbrörliga och i många fall mer skiftade arbetsuppgifter och i många fall ungdomligare kultur har dock enklare att attrahera den digitala kompetensen än vad köparna av byråernas digitala tjänster har.

Det här gör att det är byråsidan som hörs mest och högst i debatten. När hungriga konsulter får missionera om vad som är hetast just nu blir det därför oftast sådant som är helt främmande för en större publik. Vassaeggens Olle Lidbom skriver bra om detta på Mindpark.

När jag träffar företrädare för svenska annonsörer är det fortfarande traditionella medier och "gamla" nättjänster som fungerar mest. Men det är ingen från annonsörsidan som tar den här diskussionen. Jag har det senaste året flera gånger efterfrågat exempel på marknadschef eller webbchefer hos företag som bloggar med utgångspunkt i sitt jobb. Jag har inte fått några tips och inte hittat några själv.

Att mycket få marknadschefer tagit till sig som eget verktyg borde också påverka hur benägna de är att prova dessa hjälpmedel i sin marknadsföring. När konsulterna lever det digital webb 2.0-livet fullt ut, både i sitt yrke och som privatpersoner så verkar marknadscheferna snarare distansera sig från det digitala livet. När vi i Dagens Medias papperstidning i varje nummer frågar en marknads-, kommunikationschef- eller informationschef om deras medievanor är det traditionella medier som nämns. När det kommer till nätet så är det traditionella nätsidor, någon annan idé om vad som kan vara medier på nätet verkar i ytterst få fall finnas.

Medan många på konsultsidan brinner för digitala medier känns det som om annonsörsidan i många fall ser det som något nödvändigt ont. Det är få marknadschefer som verkligen brinner för allt vad nätet innebär. I de fall där det finns någon som verkligen gillar digitala medier och vad de kan göra för ens företag märks det också. Antagligen handlar det om ett generationsskifte där många marknadsavdelningar har anställda som kommer från den gamla skolan innan digitala kanaler slog igen. Jag hoppas att det här generationsskiftet går snabbt.

 

 

 

 

 

 

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.