Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Sponsorerna måste ställa krav"

Publicerad: 15 september 2010, 07:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

De allsvenska sponsorerna måste kunna ställa högre krav. Så länge de fortsätter att skjuta in sina pengar i lagen år efter år så lär vi inte se några större förändringar, skriver Dagens Medias Madeleine Östlund.


AIK har en spelare åtalad för sexköp, Hammarby har tappat både vd och chefstränare, Djurgården fick spela första matchen för året utan publik och ligger en bit ner i tabellen. Dessutom har lagen knackig ekonomi och är mer eller mindre ständigt i blåsväder på grund av läktarvåldet.

Men trots det ställer sig sponsorerna bakom sina krisande fotbollslag. De allsvenska lagen drog in 330 miljoner kronor i sponsorintäkter 2008, vilket är 70 miljoner kronor mer än år 2007. Djurgården, AIK och Hammarby fick in knappt 80 miljoner kronor tillsammans.

Adidas har länge sponsrat både AIK och Djurgården.

–I fotboll, som i all idrott, är det alltid snabba svängar mellan framgång och motgång. Som sponsor väljer vi att stå bakom dem i vått som torrt och inte rygga tillbaka, utan tillsammans möta de eventuella utmaningar som finns och arbeta aktivt kring dessa, sade Emma Stjernlöf, nordisk pr-chef på Adidas, nyligen till Dagensmedia.se.

Det italienska klädvarumärket Kappa gick nyligen in som sponsor till Hammarby. Avtalet omfattar en så kallad huliganklausul, något som blir allt vanligare i sponsoravtalen i dag. En huliganklausul kan till exempel göra det möjligt för en sponsor att riva kontraktet om läktarbråk påverkar varumärket i negativ bemärkelse.

Men huliganklausulen vill Kappa ligga lågt med:

– Vi ser ju vad som händer runt om i världen med fotbollen. Men utan att gå in på detaljer, så visst finns det med att vi vill ha det på ett sportsligt sätt, sade Rickard Skoog, key account manager på Kappa Sverige, till Dagensmedia.se i förra veckan.

Sponsorerna jobbar istället aktivt tillsammans med klubbarna för att få stopp på läktarvåldet.

AIK-sponsorn Åbro arbetar exempelvis gentemot skolor och Adidas öronmärker en del av sponsorpengarna till ”insatser som syftar till att främja en positiv supporterkultur”, enligt Emma Stjernlöf.

Hur länge kan fotbollslagen bedyra att ”vi jobbar på problemet” när inget uppenbarligen händer? Tvärt om verkar läktarvåldet och hoten förvärras år efter år. Nyligen hoppade exempelvis Hammarbys chefs tränare Michael Borgqvist av – efter hot från fansen. Han fullgjorde inte ens en hel säsong.

Ett annat problem för sponsorerna torde vara det faktum att publiken sviker. Enligt Svd.se tappade Allsvenskan cirka 120 000 åskådare vid de fyra första omgångarna efter VM-uppehållet, jämfört med 2009. Sponsorerna når en allt mindre publik, samtidigt som sammanhanget de syns i allt mer förknippas med slagsmål och våld.

Frågan är när sponsorerna får nog?

Sponsorerna måste kunna ställa högre krav. Så länge de fortsätter att skjuta in sina pengar i lagen år efter år så lär vi inte se några större förändringar.

Vad hjälper en huliganklausul när de ändå återvänder året efter?

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev