Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

”Solsidan visar behovet av ett brett SVT”

Publicerad: 9 Mars 2011, 09:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Existensberättigandet för ett brett SVT ökar med varje manussekund reklam-tv säljer, skriver Dagens Medias Erik Westerberg.


Ämnen i artikeln:

SVTPublic serviceTV4

Varför ska licenspengar gå till breda underhållningsprogram som lika gärna skulle ha kunnat gå i reklam-tv?

Så kan ett av huvudargumenten mot ett brett public service sammanfattas.

Debatten har blivit glödhet sedan kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth flaggat för kapad budget för public servicebolagen. Något som skulle kunna ge ett smalt public service, inriktat på att producera de program som anses olönsamma på den fria marknaden.

– Under de närmaste dagarna kommer frontlinjerna att börja dras upp i en strid om public service som sannolikt blir en av de större samhällsfrågorna under de närmaste två åren, skrev Sveriges Radio-bossarna Cilla Benkö och Mats Svegfors nyligen på DN Debatt.

Med i leken finns även TV4 – Sveriges största kommersiella tv-kanal, som tycks lägga stor energi på att påverka framtiden för konkurrenten SVT, bland annat via kommunikationsdirektören Gunnar Gidefeldt. Han har öppet kritiserat ”journalister” och ”kulturskribenter” som motsatt sig det omstridda regeringsbeslutet om förhandsprövning av public service-tjänster.

Han attackerar även SVT:s sponsoraffärer, bland annat kring ”Melodifestivalen”.

”Det förstör alla andra tv-kanalers marknad”, dundrar Gidefeldt.

Här fäktar Gidefeldt mot väderkvarnar. Eller menar han på allvar att de 30–40 miljoner kronor som SVT:s sponsring omsätter raserar den kommersiella tv-marknaden? Knappast.

Gidefeldt har också rasat mot SVT:s beslut att flytta ”Mästarnas Mästare” för att inte krocka med TV4:s succé program ”Solsidan” – något som han tar till intäkt för att SVT kommersialiseras.

Omedvetet för Gunnar Gidefeldt här tankarna till ett av de viktigaste skälen för att behålla ett brett SVT.

Bakom skämten och pinsamheterna hos Mickan, Fredde, Alex och Anna i ”Solsidan” finns annonsörer som finansierat storproduktionen. Via produktplaceringar – inskrivna i ett tidigt stadium i manusarbetet – flyttar reklamen in i programmets själva själ.

En guldplacering för annonsörerna och en guldaffär för produktionsbolag samt tv-kanal.

Tv-tittarna, som tappar möjligheten att välja vilken reklam man vill ta del av, hör till förlorarna.

För sanningen är att TV4 – som tjänade över 800 miljoner 2010 – hade haft råd med ”Solsidan” även utan annonsörer i handlingen.

För mig tycks det självklart att tv-tittare runt om i Sverige även i fortsättningen ska kunna välja underhållning som är fri från mer eller mindre dolda kommersiella budskap. Existensberättigandet för ett brett SVT ökar med varje manussekund reklam-tv säljer.

Däremot känns det fruktansvärt onödigt att SVT blottar strupen för kritik för ett ynka tiotal sponsormiljoner per år. Ett minimikrav måste vara att SVT redovisar varje öre av sina sponsoraffärer.

Bäst vore om SVT helt slopar sponsring – och håller sig borta från all typ av produktplacering.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTPublic serviceTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.