Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Tips och inspiration

"Skapa en vinnande kommunikationsstrategi från sökordsdata"

Linnéa Björkman, Strateg/Planner på iProspect och Isobar.

TIPS OCH INSPIRATION. Genom att undersöka sökdata skapar du en bredare förståelse för hur människor beter sig i olika situationer, skriver Linnéa Björkman, Strateg/Planner på iProspect och Isobar.


Publicerad 2017-06-26 11:25

Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

Att arbeta med data som insiktsverktyg för att identifiera målgrupper och deras behov har för många företag blivit verklighet och en självklarhet. Idag finns det en uppsjö av metoder för att analysera och använda data i strategiarbetet för att skapa olika kommunikationslösningar. Svårigheten har nu blivit att skilja på vilken data som är relevant och inte.

Traditionella enkäter och intervjuer för att identifiera beteenden och barriärer i köpresan är inte alltid en optimal källa till data. Det är svårt att utröna skillnaden mellan vad människor säger att de gör och vad de faktiskt gör genom ett frågeformulär eftersom verkligheten inte alltid stämmer överens med den bild vi har av oss själva. När människor berättar om sina skäl till beslutsfattande är det med andra ord inte alltid sanningen vi får. 

Ett bra komplement till intervjuer och enkäter är därför sökdata. Google får över 40 000 sökfrågor per sekund från människor som letar efter information. Många av dem är från just dina potentiella kunder i resan mot ett köp. Sökdata är därför ett kraftfullt insiktsverktyg för att skapa kommunikation med stor relevans och pricksäkerhet.

4 tips på hur du kan använda sökdata i din kommunikationsstrategi

Så hur ska du då göra för att använda sökdata som ett insiktsverktyg till din kommunikationsstrategi?

1. Utgå från kunden – vad kan de tänkas söka efter? Identifiera de behovs- och intresserelaterade sökord som är relaterade till ditt varumärkeserbjudande.

2. Förstå de olika sökfraserna och vilket behov som döljer sig bakom sökorden. Ser du några mönster? Finns det vissa sökord som matchar varandra? Klustra dem efter olika teman.

3. Kategorisera dem i ditt ramverk för köpresan. Här krävs det en blandning av analytiskt tänkande och hypoteser. Köpresan är komplex och att skapa en helt sannhetsenlig bild är svårt. För att bygga ditt strategiska ramverk kan du med fördel använda Googles modell "see, think, do, care". Varje fras representerar en fas i kundresan, där varje fas avslöjar ett behov.

  • See – Vilka tidiga triggers kan du se?
  • Think – Vilka är de viktigaste frågorna och behoven kunden har när de överväger ditt erbjudande?  
  • Do – Vilka avgörande köpbeslutskriterier finns det?
  • Care – Vad har kunden för frågor som berör deras upplevelse efter köpet?

4. Svara på frågan "möter ditt företag upp målgruppens behov i varje fas eller finns det hål att fylla?"

Använd dessa insikter till kreativa innehållslösningar

Utifrån detta kan du sedan börja skräddarsy din kommunikationsstrategi. Vad bör du säga och i vilken kanal? Att arbeta med sökdata för att identifiera budskap mot konsumenten i olika delar av kundresan och i olika kanaler gör att du har ett försprång i din kommunikation. Sökinsikterna behöver därmed inte bara betyda ett bättre sökmotoroptimerat innehåll, utan kan även ge dig ett nytt underlag och en fingervisning kring vilket kreativt material som ska skapas till olika digitala kanaler.

Om du arbetar med en kreativ byrå och en performancebyrå bör du därför se till att de har en bra dialog och ett nära samarbete med varandra för att nyttja deras styrkor och förmågor på bästa sätt. På så sätt blir de kreativa budskapen så tilltalande som möjligt för din målgrupp.

Skapa en symbios mellan kanalerna

Det är inte alltid lätt att ta reda på hur målgrupper beter sig på riktigt eller veta hur man ska sy ihop vettiga kommunikationslösningar. Men genom att undersöka sökdata skapar du en bredare förståelse för hur människor beter sig i olika situationer. Det ger ofta en mer sanningsenlig bild av målgruppens faktiska behov, som i slutändan ger dig en mer holistisk syn på köpresan. En större förståelse för köpresan gör det möjligt att bli mer relevant för målgruppen genom att anpassa budskap, skapa bättre erbjudanden och ompröva varumärkets position på marknaden.

Kom ihåg att kundresan ska vara sömlös och att du ska hålla kunden i handen genom varje moment för leda dem till ditt mål. Var därför medveten om att alla kanaler ska arbeta tillsammans i symbios – det är det som kommer att göra ditt företag framgångsrikt i kommunikationen mot potentiella kunder.

Linnéa Björkman, Strateg/Planner på iProspect och Isobar

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.