"Ska tidskriftssektorn tas på allvar måste gökungarna skiljas ut"

2012-11-28 13:47  

KRÖNIKA. De är konsumenttidningarnas motsvarighet till bluffakturor. Det skriver Dagens Medias krönikör Anders Rydell om exempelvis förlaget Moderna Tidskrifters titlar.

Jag kan sällan gå förbi ett tidningsstånd utan att fastna – en yrkesskada. Hantverket ligger mig nära, rubriksättningen, omslagsbilderna, sammansättningen. Ett bra tidningshantverk har inget med ämnesområdet att göra, det spelar ingen roll om det är Filter eller Veckorevyn. Hantverket handlar om att få alla delar att smälta samman till en helhet. Om tajming och känsla. Om att få mig att fastna. Men det finns en del titlar i hyllan som lämnar mig helt oberörd. Det handlar inte bara om att de är dåligt gjorda – eller att ämnet inte intresserar mig. De är bara döda. Och jag har blivit allt mer övertygad om att de inte riktar sig till någon annan heller. De är tidningshyllans gökungar.

Att slänga en blick på Orvestos senaste mätning av svenska tidskrifter ger känslan av att man stirrar på en bransch i dödsvåndor, som i rask takt både blöder läsare och annonsintäkter. Denna blodsutgjutelse är förmodligen slutet för den tillväxt tidskriftssektorn upplevt de senaste decennierna. Under 1990-talet expanderade tidskriftssektorn kraftigt, en utveckling som fortsatte in på 2000-talet. 2011 var något av ett rekordår med fler nya titlar än på ett decennium, rapporterade SvD Näringsliv.

Tidskriftsbranschens expansion hade flera orsaker. Ny teknik gjorde det helt enkelt möjligt att producera, formge och trycka tidningar allt billigare. Fanzine blev magazine.

Denna utveckling sammanföll också med ett behov, både bland läsare och annonsörer, av ett medium som tillfredsställde en alltmer konsumtionsinriktad kultur. De nya ”livsstilsmagasinen” tog ett kliv bort från journalistiken, och steg närmare annonsörerna. Kanske var det också oundvikligt att några skulle gå lite för långt, i denna utveckling.

Dagens ”kris” grundar sig också på flera orsaker, en bister global ekonomi och läsare som flyttar till andra plattformar (mobil och läsplattor) – utan att för den skull fortsätta läsa tidskrifter på nätet. En annan orsak är också överetablering. Till skillnad från dagspressen har inte tidskrifterna sett någon särskilt stor läsarnedgång, totalupplagan är ungefär lika stor som för ett decennium sedan, enligt uppgifter från Tidningsstatistik. Det är däremot fler som delar på samma kaka. Inte minst så är det fler som jagar annonspengarna.

Att annonsörer överger tidskrifter för nätet handlar inte bara om att skillnaden är som att jämföra religion med vetenskap – utan om att branschen också lider av ett trovärdighetsproblem. Det finns förmodligen ingen annan del av mediebranschen där det pågår ett sådant konsekvent fifflande och bluffande som på tidskriftsområdet – och det är annonsörerna som blir lurade. Inte minst har det under senare år dykt upp titlar som är konsumenttidningarnas motsvarighet till bluff-fakturor. De ser ut som tidningar, de känns som tidningar – men tittar man lite närmre på dem så inser man snart att de saknar själ. De är ofta ihoplappade av underbetalda frilansare, där säljavdelningen agerar redaktörer och beställare. Dessa tidningar produceras med lägsta möjliga redaktionella resurser. De är reklamblad förklädda till konsumenttidningar – problemet är bara att annonsören själv inte vet om det. Det är också talande att dessa tidskrifter sällan eller aldrig mäts i Orvesto. Det skulle helt enkelt avslöja att de flesta tidningar ruttnar bort på en soptipp eller fjärrvärmer familjevillor.

Ett exempel är det omskrivna förlaget Moderna Tidskrifter, vars titlar är som borttrollade från Orvesto. Det räcker med att plocka upp valfri titel och bläddra lite för att inse att budgeten inte tycks hamna i redaktionspotten. I senaste numret av Pappa Magazine har chefredaktören själv plitat ihop 11 av numrets artiklar, resten (med några få undantag) har en av redaktörerna skrivit. Däremot verkar man ha råd att tapetsera tunnelbanan med bilder på förlagets grundare, som man gjorde i fjol. En anonym medarbetare, som fortfarande arbetar på tidningen, sade nyligen till Resumé: ”De vill tjäna pengar. Det journalistiska har kommit i andra hand från början.”

Problemet är att Moderna Tidskrifter inte är ensamma. Ska tidskriftssektorn tas på allvar, och ha en chans att konkurrera med nätet, krävs det att man skiljer ut gökungarna.

Anders Rydell,

författare och journalist, och driver idébyrån EGG

Läs mer av Anders Rydell:

"Internet utjämnar inte samhällsklyftor – utan utökar dem" 

"En bubbla av förtroende" 

"Magasinets själva fiber är svår att digitalisera" 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt