Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Sista hänget med gänget"

Publicerad: 18 September 2013, 10:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

GÄSTKRÖNIKA. "Branschfesten? Klart jag ska gå på den! Man vet ju inte hur länge det finns en bransch", säger en kollega. Och tolkar den något uppgivna stämningen bland många reklamare, skriver Svante Nybyggars, copywriter på Nybyggars kommunikation.


Branschfesten, den har inget sexigare namn än så, äger rum torsdagen den 19 september. Arrangör är Wonderleap & Eight (i samarbete med Sydsvenskan), den byrå som tog över ledartröjan i Malmö, när Hilanders körde i diket och tvingades bryta.

Festen är förlagd till Babel, som ursprungligen var en kyrka. Blir branschfesten en dödsmässa? Nä, så illa är det inte, trots att en del byråer knäar och flera frilansare varvar enstaka reklamuppdrag med inhopp i sjukvården. I bästa fall kanske en pånyttfödelse, arrangören utlovar gäster från "alla läger", det låter hoppingivande i en tid när ingen vet vad som är kommunikationsbranschens framtid. Svaren blir helt olika, beroende på vem man frågar, det gäller inte bara Malmö och Skåne, utan branschen i stort.

Mätt i medieexponering ligger avgörandet i händerna på en ny sorts "räknenissar", som säger sig kunna skapa målsökande kommunikationsmissiler till att överlista Googles algoritmer. Och på så sätt göra kunderna mer synliga. Undra på att gamla "printare", som jag själv, ligger lite lågt och i dystra stunder tänker att vi snart är lika urmodiga som koleldarna var, när tågseten började drivas med el.

Från början traditionella reklam- och kommunikationsbyråer rekryterar nu, om inte "räknenissar" så i alla fall "digitala arkitekter" som kan göra bärkraftiga skapelser av både äldre och nya byggstenar. Även om budskapet främst ska förmedlas digitalt är det ju bra om text och grafik är proffsiga.

Det inträffar att den heldigitala byrån får i uppdrag att göra en trycksak. Vet ett fall där kompetensen inte fanns bland byråns egna medarbetare, varför man måste begära handräckning av en "printare" utifrån för att ta fram ett tryckfärdigt original.

Var hittar man en position i det nya landskapet? Tillsammans med en annan "printare" har jag sjösatt en kampanj med uppmaningen: gör en bok. Den sticker ut, känns mindre flyktig och kan bygga kundens varumärke. Också lite coolt; som en vinyl-lp i flödet av strömmad musik.

Förr i tiden ansågs det häftigt med kreatörsstyrda byråer. Senare kom projektledarstyrda. Inte lika ball. Och nu teknikerstyrda. Det får mig att fundera vad som idag driver unga människor att söka sig till branschen. Att som copy skriva snärtiga formuleringar till reklam i mobiltelefoner låter inte så roligt.

Förändringar sker med, som det brukar heta, blixtens hastighet. För inte så länge sen fanns det en hel drös av välmående reklambyråer i hela landet. De enda som riktigt låter tala om sig idag är toppnamn som F&B, King, Åkestam Holst och något till. Istället poppar det upp nya aktörer med "digital" i firmanamnet. Hoppas få träffa några av dem på branschfesten.

Sista hänget med gänget? Nja. Malmö reste sig ur askan när varvsindustrin lade ner. En annan sak om en "printare" som jag får vara med när det nya tar ytterligare form. Kul med fest i alla fall.

Svante Nybyggars

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.