Sex tips på hur ditt företag kan minska beroendet av Google och Facebook

2015-06-15 08:55  

KRÖNIKA. Sökexperten Christian Rudolf: "Parasitera våldsamt på Googles och Facebooks ekosystem".

I dagarna har Facebook lanserat Facebook Instant Articles, en tjänst där de erbjuder mediebolag att lansera sitt innehåll på Facebook så att Facebooks användare lättare kan konsumera innehållet. Det är en tjänst som upprör många, för det är så tydligt att Facebook vill ha mediebolagens innehåll på Facebook. Dels av användarskäl, det blir lättare för Facebooks användare att konsumera innehållet, men också för att Facebook vill åt mediebolagens annonspengar.

Det är det sistnämnda som är upprörande. Många förstår vilket hot detta utgör mot den redan sargade medieindustrin.

Mediebolagen är beroende av Facebook och Google

En anledning till upprördheten är att nästan alla mediebolag online är beroende av Facebook och Google. Det är inte ovanligt att en mediesajt får 50 procent av sin trafik varje dag från Google och Facebook. Om man tar bort den trafiken blir webbdelen av mediebolaget nästan omgående olönsam och man måste göra sig av med ännu fler journalister.

I höstas hade tyska mediebolaget Axel Springer ett copyrightbråk med Google. Google beslutade sig för att spela med och tog bort det copyrightskyddade materialet enligt önskemål. Varpå Axels Springer omgående bönade och bad att Google skulle återställa det. Man hade nämligen tappat stora delar av sin Google-trafik när Google tog bort materialet.

Google är steget före Facebook, men mindre uppenbart

Vad få kanske tänker på är att Google redan gör något som liknar Facebook Instant Articles. 2012 lanserade Google något som heter Knowledge Graph. En tjänst där Google helt enkelt erbjuder dig svaret på din fråga direkt i sökresultatet. Därmed får du svaret fortare och slipper klicka ut från Google, precis som Facebooks användare slipper klicka vidare till mediasajten med Facebook Instant Articles.

 

 

Svaren som visas upp i Knowledge Graph kommer dock från internet, ja faktiskt från just de webbsidor som Google rankar högt i det aktuella sökresultatet och som alltså erbjuder svaret på din fråga.

Google har helt enkelt "skrapat" internet på information, sedan har en algoritm sammanställt och kvalitetssäkrat informationen. Knowledge Graph ges därefter en mer prominent plats i sökresultatet än de skrapade webbsidorna, och därmed tappar berörda webbmasters trafik från Google när Googles användare söker på de orden.

Google använder ursäkten att Knowledge Graph handlar om fakta och man kan inte copyright fakta. Därmed får man lov att scrapa, publicera med annonser kring faktan.

 

 

Idag räknar man med att minst 25 procent av alla sökningar i USA visar någon typ av knowledge graph, vilket ändrar trafikmönstren för de sökningarna. Det är alltså ganska stora volymer trafik som numera stannar längre på Google istället för att gå vidare till en webbpublicist.

Facebook Instant Articles är fortfarande i sin vagga medans  Knowledge Graph är redan idag stort och brandskattar många webbpublicister på trafik. Det är dessutom troligt att det snart kommer annonser i Knowledge Graph (1,2,3). Ser man på Facebook Instant Articles med denna insikt från Google i minnet, är Facebook Instant Articles en detalj.

Content is king, distribution is king kong, men att kunna följa användaren över internet är Gud!

Gammelmedia är fokuserade på kontext. Det betyder till exempel att Dagens Media producerar innehåll som intresserar personer från reklam- och mediebranschen med förhoppningen att dra till sig just dessa individer som läsare. Sedan går man till annonsörer som vill prata med den målgruppen och säljer deras uppmärksamhet.

Google tänker inte så. De tänker data och profiler. Kontext är mindre viktigt. Google läser av mitt beteende och sedan försöker de sälja mina kommande handlingar till sina annonsörer i exakt rätt ögonblick oavsett var jag befinner mig på internet. Från början var det bara frågan om sök, men idag är det så mycket mer när Google äger en av de vanligaste webbläsarna, det största annonsnätverket på internet, det största mobiloperativsystemet, och så vidare. Google kan förutsäga många fler handlingar, från fler människor och sälja dessa oavsett var på internet de uppstår.

Den här förändringen har skakat om den globala mediemarknaden i dess grundvalar. Google Sverige kommer i år att omsätta ca 4,5 miljarder kronor på en mediemarknad som är värd knappt 35 miljarder. Det betyder att Google de senaste tio åren har ätit all tillväxt och rätt mycket mer från mediebolagen. Så värdefulla är profiler kontra kontext på internets mediemarknad.

Vad kan mediebolagen göra för att bli lite mindre beroende?

Svaret är enkelt: Det är bara att börja kopiera Google och Facebook och göra vad de gör. De stora lyckas redan och det är bara börja kopiera deras strategier nedan:

• Man behöver inte sluta tänka kontext , så som jag beskriver som ovan men man måste börja tänka profiler som man kan följa över internet och vars handlingar man kan sälja, sedan skala det. Precis som Schibsted gör här.

• Investera i politik och få svenska politiker att driva en regleringsprocess av Google. Google själva är en av världens största lobbyister.

• Sammanslagningstakten inom svensk media måste öka. Google och Facebook jobbar på en enorm skala och det är bara genom att bygga större Skandinaviska mediestrukturer som den fördelen kan balanseras. Precis som Schibsted gör här.

• Google är världens största marknadsplats för content. Native advertising är the shit i det perspektivet. Skapa fler och sälj fler native-produkter. Flytta annonsyta från annonser till sålt redaktionellt utrymme. Mycket mer betalt innehåll kommer tyvärr vara enda sättet att kunna upprätthålla några journalistiska principer överhuvudtaget.

• Börja att våldsamt parasitera på Googles och Facebooks ekosystem och extrahera trafik ur dessa med så många metoder det bara går, för att bygga mer profiler fortare. Precis som Google parasiterar på internet.

• Börja samarbeta och driva agendan att Googles och Facebooks regler inte är bra för användaren utan bara bra för bolagens egna vinster. Media ändrar på åsikter och det vet både Facebook  och Google. Media kontrollerar media, så det skall inte vara något problem att börja gräva fram information om Facebook och Google som visar en helt annan historia än "do no evil" och kommunicera ut den.

CHRISTIAN RUDOLF,

sökmotorkonsult inom det egna bolaget Topdog

LÄS MER AV CHRISTIAN RUDOLF:

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering i nästa vecka 

6 SEO-trender inför 2015 

3 insikter om sök som varje marknadschef borde känna till 

Så här ritas den digitala kartan om av Googles stigande annonspriser 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt